Här finns en magi som belackarna inte förstår

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-12-02

TROLLHÄTTAN. General Motors styrelse ger Saab en frist på 30 dagar.

Räcker det för att rädda Trollhättan?

Ja, jag tror det.

Det omedelbara nedläggningshotet är undanröjt. Och åtminstone en seriös spekulant vill ta över efter Koenigsegg.

Men tiden håller på att rinna ut.

Nu har Saabchefen Jan-Åke Jonsson bara en månad på sig att sy ihop ett nytt avtal. Med en ny köpare. Som ska godkännas av den svenska regeringen och av GM.

Och precis som i somras står friarna i kö.

För alla svenska experter som sedan länge dömt ut Saab kan det verka märkligt; en liten tillverkare i marginalen som går med förlust år efter år.

Och ändå så uppvaktad.

Men det finns en magi i namnet Saab som belackarna inte förstår sig på. Och trots att General Motors dränerat Trollhättan på kunnig personal under åren finns det fortfarande dedikerade experter kvar som både vill och kan bygga bilar i världsklass.

Att den svenska regeringen börjat mjukna i sin så negativa inställning till svensk bilindustri bådar gott. Och att GM-chefen Fritz Henderson fick sparken i går kväll spelar också Saab i händerna.

Enligt uppgifter till Aftonbladet fick han gå efter den illa skötta Opelaffären. Men Saabfiaskot med Koenigsegg kan ha varit droppen som fick styrelsen att avskeda honom.

Beijing Automotive ska betala närmare två miljarder kronor för tillverkningsutrustningen till gamla 9-5, då ingår utrustningen för att bygga den klassiska Södertäljemotorn, enligt uppgift till Aftonbladet.

Kineserna jobbar för fullt i Trollhättan. Utrustningen plockas ner just nu och ska skeppas till Peking där 9-5 återuppstår under namnet Beijing eller Great Wall.

Men på sikt vill Beijing lära sig om bilbyggeri i Trollhättan och senare bygga den kommande 9-3-modellen i Peking.

Bland friarna finns även Ira Rennert, ökänd miljöbuse med företaget Renco. Och enligt uppgifter i går kväll på den vanligtvis välunderrätade entusiastsajten saabsunited.com ska ytterligare en supersportbilstillverkare kasta lystna ögon på Saab. Det är den lilla holländska tillverkaren Spyker.

Varken Spyker eller Renco känns som rätt ägare till Saab.

30 dagar kvar. Har Saabchefen Jan-Åke Jonsson orken kvar att ro den slutgiltiga räddningsplanen i hamn? Orkar han stå upp i den mediala motvinden?

Ja, jag tror att han klarar av det. Och då kan det bli riktigt spännande.

Följ ämnen i artikeln