”Hawtai – en skänk från ovan”
Publicerad 2011-05-03
Hawtai blir kinesisk storägare i Saab. Det öppnar för export till Kina, tillverkning i Kina, kanske en nödvändig dieselmotor i nya stadsjeepen 9-4X och överföring av tekniskt kunnande till Kina från Trollhättan.
För krisdrabbade Saab kommer dagens besked som en skänk från ovan.
Dagen började med en presskonferens i Peking och fortsatte med en telefonkonferens där svenska journalister fick ställa frågor till Saabs Victor Muller. I princip alla svenska medier var uppkopplade.
– Vi har förhandlat med kinesiska tillverkare i ett år, sa Victor Muller och den senaste månaden när Saab varit i kris har vi uppvaktats av ett dussin kinesiska biltillverkare. Men Hawtai passade oss bäst.
– De är ungefär lika stora som vi, de byggde 60 000 bilar förra året, och deras ägare Zhang Xiugen är en entreprenör precis som jag. Han är väl ansedd och bland annat störste ägare i Bank of Beijing.
– Dessutom bygger Hawtai världsledande dieselmotorer på licens från italienska VM Motori, och just deras V6-diesel har varit på tal i vår nya 9-4X. De är en mycket bra partner.
Kan betyda nyanställningar
Tanken är att Hawtai ska bli officiell importör till Kina av Saabs nuvarande modeller, 9-3, 9-5 och 9-4X. I dag saknar Saab importör i Kina som ju är världens största och snabbast växande bilmarknad. Kinesisk import betyder ökad produktion i Trollhättan, och kanske nyanställningar.
Dagens Saab-modeller byggs med teknik från General Motors och får inte tillverkas i Kina.
– Men den nya 9-3 som vi ska presentera 2012 och andra framtida modeller ska byggas i ett joint venture med Hawtai, i deras fabriker i Kina, för den kinesiska marknaden.
”Ökat intresse från Antonov”
Muller fick frågan om Vladimir Antonovs intresse för Saab svalnat nu när kineserna köper in sig med 29 procents ägarandel.
– Tvärt om! Han är ännu mer intresserad nu när Saab har en så stark finansiell partner.
Kineserna är intresserade av Saabs teknik och vill ha i gång ett samarbete för att utveckla Hawtais egna modeller.
– De vill ha vår elektriska bakaxel till ladd-hybriden och de vill komma åt vår elbilsteknik. El-bilar är mycket, mycket stora i Kina, sa Muller.
Locket var ditmålat
Jo, det stämmer att el-bilar väcker intresse i Kina. På bilsalongen i Shanghai som just avslutats visade nästan alla kinesiska tillverkare en el-bil, även om ingen hade någon i produktion ännu. Samma sak när det gäller laddhybrider, många konceptbilar, men ingen tillverkning än.
Hawtai hade en laddhybrid i sin monter, men den var så prototypmässig att locket som döljer eluttaget inte ens var "på låtsas på riktigt". Locket var helt enkelt ditmålat på bilens ena sida.
– Hawtai byggde 60 000 bilar förra året, men deras ambition är att bygga 500 000 om ett par år, sa Muller. Och det är inga fantasier.
”Vi har förlorat 4 000 bilar”
Om Saabs egen produktion i år ville Muller först inte säga någonting. Men så ändrade han sig.
– Det är helt klart att vi inte kommer upp till de 80 000 vi pratat om. Fabriken har stått still nästan en månad och vi har förlorat 4 000 bilar. Men jag vet inte hur långt vi kommer.
I går fick Saab ett lån från finansbolaget Gemeni, de pengarna ska komma in inom ett par dagar och ska användas för att betala underleverantörerna så att produktionen kan återupptas. De 150 miljoner Euro som Hawtai betalar till Saab börjar rulla in nästa vecka enligt Muller och hela summan ska finnas hos Saab inom sex till tolv veckor. Det enda lilla hindret nu är ett godkännande från Europeiska Investeringsbanken EIB.
– Och det är bara en formalitet, sa Muller.
Vi får väl hoppas det. För Trollhättans skull. Hittills har ju EIB och den svenska regeringen varit synnerligen återhållsamma med sina tillstånd och godkännanden.