Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elsa, Isabella

Nu är det allvar – frågan är om de har råd

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-01-27

Vad kan Spyker som Wallenberg och General Motors inte kunde? Hur ska Spyker kunna ratta Saab rätt när Wallenberg och GM körde i diket? Varför ser Spyker en framtid för Saab när Wallenberg och GM inte gjorde det?

Min första tanke var att Spyker bara är ute efter ära och berömmelse, och kanske att det handlade om att slakta Saab och försvinna med pengarna. Lycksökare utan vare sig vilja, kunskap eller pengar för att utveckla och driva Saab vidare.

I dag vet jag varken ut eller in. Spyker kan fortfarande vara skojare. Och de kan vara verkliga entusiaster som vill rädda Saab åt framtiden.

Om det finns ett seriöst uppsåt kan det gå hur bra som helst. Eller inte.

För det är dyrt att driva bilfabriker. Att få Saab på fötter kostar säkert fem miljarder kronor innan pengarna börjar komma tillbaka.

Har Spyker de pengarna?

EIB-lånet på drygt fyra miljarder kronor ska ju inte gå till löpande kostnader, utan till att utveckla ny miljövänlig teknik.

Se där, ett frågetecken till. Ny miljövänlig teknik kostar ju mycket mer att utveckla.

Här är vad vi vet:

Trollhättan är en av världens modernaste och mest effektiva bilfabriker.

Personalen är extremt dedikerad och det finns inga hindrande hierarkier. Allting är flexibelt, klimatet kreativt och

entusiasmen och överlevnadsförmågan utan gräns.

Kostnadsläget är tvärt emot vad som ofta påstås i debatten lägre än i flera andra billänder i Europa.

Modellprogrammet ser kanske inte riktigt starkt ut, men bättre än på många år:

Nuvarande 9-3 kan sälja bra flera år till och en ny modell har redan börjat utvecklas ur den nuvarande bilen. Mulle-versionen 9-3X är kanske den bästa bil Saab byggt på 20 år.

Nya 9-5 är på tok för stor för Saabs kundkrets i Europa, men kan hitta köpare både i USA och i Kina.

Helt nya stadsjeepen 9-4X står i startgroparna i en GM-fabrik i Mexiko. Den känns helrätt både i Europa och i USA.

Det senaste årets nedläggningshot har tagit hårt på Saab, försäljningen har rasat i botten, gamla trogna kunder har valt andra märken. Kommer de tillbaka nu?

Ingen vet.

Men varken Wallenberg eller GM lyckades ta död på Saab. Har vi tur lyckas inte Spyker heller.

Följ ämnen i artikeln