Sociala medier kan få dig att gå ner i vikt

Publicerad 2015-04-20

Är du en frekvent användare av Facebook, Instagram, Twitter eller andra sociala medieverktyg? Då kan chansen att gå ner i vikt vara större hos dig än andra. Forskning visar nämligen att sociala medier gör stor skillnad för motivationen.

Enligt Madeleine Svensson, forskare vid Karolinska Institutet och Högskolan i Halmstad, finns det ingen enhetlig effektiv viktminskningsmetod som generellt skulle kunna fungera för alla. Snarare handlar det om att finna en inre drivkraft och känsla av att viktminskningen tillför så positiva upplevelser för hjärnan, kroppen och själen att man vill behålla sin nya livsstil.
– Det är därför det är bättre att hitta mer varaktiga sätt, snarare än att satsa på "quick fixes". Ett exempel är användandet av sociala medieverktyg, med funktioner som på olika sätt uppmuntrar personers positiva beteenden och beteendeförändringar. Studier visar nämligen att personer som får regelbunden uppmuntran genom till exempel gratulationer, andra glada tillrop eller automatiska motivationsmeddelanden i webbaserade viktminskningsprogram upplever fem gånger så mycket mer positiv uppmuntran – än personer som inte använder dessa funktioner, säger Madeleine Svensson.

”Satsa på en sak”

Forskning visar också att webbtjänster för självregistring av till exempel mat och motion fungerar som effektiva "triggers" (särskilt framgångsrika är de hos män). Och när man väl har införlivat en ny vana, smittar den positiva förändringen även av sig på andra livsstilsvanor.
– Mitt tips är därför att börja satsa på en sak. Börjar du exempelvis äta bättre kommer det snart speglas även på din stressnivå, motion och sömn.
Vill du gå ner i vikt till sommaren? Läs här

Följ ämnen i artikeln