Beskedet: Så blir onsdagarna 2015

Uppdaterad 2014-10-23 | Publicerad 2014-10-22

Spelformen V86 fortsätter nästa år, som Trav365 skrev för några veckor sedan.

Nya upplägget: Xpresstrav på vintern – tävlingar på en bana på sommaren.

– På sommaren är trav en bra banprodukt. På vintern är trav en bra tv-produkt, säger Johan Lindberg på Svensk Travsport.

Årets stora snackis i trav-Sverige har varit Xpress-upplägget på onsdagarna, där V86-tävlingarna har saxats mellan Solvalla och Åby/Jägersro/Bergsåker.

Xpress har gett fler tv-tittare, fler kunder, bättre sport och högre prispengar på V86. Framför tv:n eller datorn så har ett lopp var elfte minut och en spelform med åtta lopp på under 1,5 timme varit positivt hos kunderna. På banan har det upplevts rörigt med saxade lopp i högt tempo, flera saxade spelformer och ett blandat banprogram, det skriver Svensk Travsport i ett pressmeddelande.

”Bästa av två världar”

Under onsdagen kom beskedet om hur upplägget blir under nästa år.

Xpresstrav med V86 på två banor från oktober till april.

V86 på en bana från maj till september.

– På sommaren är trav en bra banprodukt. På vintern är trav en bra tv-produkt. Med den här lösningen har vi möjlighet att få det bästa av två världar, säger Svensk Travsports tf generalsekreterare Johan Lindberg.

”Det här blev bra”

Från oktober till april tävlar Solvalla alla onsdagar, men alltid tillsammans med Åby, Jägersro eller Bergsåker. Från maj till september tävlar en bana alltid ensam på onsdagarna och förutom ett uppehåll mitt i sommaren så är den banan Solvalla.

– Vi har haft en konstruktiv dialog och det är klart att vi eftersträvade ännu mer till Solvalla. Men det här blev bra, nu får vi visa under maj till september hur bra vi verkligen kan göra det här, säger Solvallas vd Jens Petter Stenseth.

”Här har vi arbete att göra”

ATG har genomfört kundundersökningar som visar att spelarna vill ha kvar V86 på onsdagarna och att de uppskattar att spelformen går fortare.

– Men kunderna säger också, vilket även omsättningssiffrorna visar, att det är svårt att hinna med övriga spelformer under kvällen. Här har vi ett arbete att göra, säger ATG:s vd Hasse Skarplöth i pressmeddelandet.

– Dessutom kommer vi också att öka och förtydliga marknadsföringen kring onsdagarna. Detta bland annat för att hjälpa banorna att locka mer publik.