Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Stoppades av polis – fick lämna häst vid E4

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-11-26

Stoppades på väg till lunchtravet – fick lämna en av sina travhästar i en timme på E4:an

Daniel Edlund.

Lärlingen Daniel Edlund blev stoppad av polis och tvingades lämna sin häst på E4:an.

Edlund åkte dit för övervikt på transporten och hästen fick stå i en timme vid vägen innan de fick hjälp.

– Hästen var sjöblöt när den kom hem igen. Den blev nervös över att stå på parkeringsplatsen, säger travtränaren Lisbeth Borg Hugosson.

Daniel Edlund, som arbetar som lärling hos travtränaren Lisbeth Borg Hugosson, var på väg till lunchtravet på Gävle med två hästar i transporten i veckan då han stoppades av polisen i Uppsalatrakten.

Polisen vägde transporten och konstaterade att lasten var för tung.

Edlund fick inte fortsätta färden med de två hästarna utan fick lasta ur en av hästarna. Dessutom fick han böta 4 000 kronor.

– Hästen blev stående på parkeringen vid E4:an. Vi fick åka och hämta den med vår bil och hästtransport så den kom hem. Det här är inget okänd fenomen när polisen behöver tjäna pengar åker de ut med sin våg. Det är ganska vanligt tyvärr att hästtransporterna inte klarar det här. Daniel gjorde det här på eget bevåg, det var ingen av mina hästar som startade. Det var hans egen och Ola Samuelsson häst som startade, berättar hans arbetsgivare Lisbeth Borg Hugosson.

Ringde efter hjälp

De tvingades ringa efter hjälp för att kunna transportera hem en av hästarna.

I väntan på hjälp fick de stå i nästan en timme med travhästen vid E4:an.

– Jag tycker ur djurskyddshänseende att det är dåligt att han tvingades att lasta ur hästen. Den var sjöblöt när den kom hem igen. Den blev nervös över att stå på parkeringsplatsen. Det tog oss i alla fall 45 minuter att ta oss till parkeringen, säger Lisbeth Borg Hugosson.

Vad tycker du att man ska göra?

– Jag tycker att man ska skynda på det med de nya EU-reglerna som ska gälla för transport. Det kommer att bli mer standardiserat så att man får ha andra lastvikter, säger hon.

Kritisk till reglerna

Solvallatränaren Ola Samuelssons häst Diamon Space, som var med i transporten kunde dock fortsätta färden till Gävletravet. Men tränaren är kritisk till reglerna för att transportera hästar.

– Daniel hade ju kunnat stå och vänta med båda hästarna tills att någon kom och hämtade dem. Men jag tycker att polisen hade ju kunnat låta dem åka till banan, de känns ju ändå som om de står säkrare i transporten än längs med vägen. Istället för att hålla på och lasta av hästarna vid vägen.

– Själv åkte jag på 2 000 kronor i böter dagen innan för 170 kilos övervikt, men jag tycker att det är patetiskt att hålla på och jaga på det där viset. Vi grejar inte träningsupplägget utan att transportera hästarna själva till travbanan.

Vad är lösningen på det här?

– Att höja gränsen upp till 4,5 ton. Vad jag förstår är det på gång, men det ska dras i EU innan det händer något. Men det är ett problem, men det blir ju att de flesta kör på chans. Många åker ju fast för överlast. Jag skulle vilja se att det händer något så att vi kan transportera våra hästar vettigt och säkert.

Hindra fortsatt färd

Lennart Lundin, förundersökningsledare vid polisen i Uppsala berättar att polisen måste agera om det är 10-20 procents övervikt.

– De ska hindra fortsatt färd, alternativt lasta av. Antingen får de ta dit en ny transport eller lasta av så det kan köra vidare. Man förändrar fordonets egenskaper om man lastar för tungt och det innebär en risk. I halka blir det en helt annan rörelseenergi om man lastar för tungt, säger han.