Ilskan mot ATG – efter nytt haveri

Uppdaterad 2015-07-13 | Publicerad 2015-07-11

Kaos i natt efter V64 på Axevalla – vinster ej utdelade

ATG hade stora problem med V64 i går.

Nu rasar flera spelare mot speljätten.

”Jag litar inte längre på ATG”, skriver en spelare till Sportbladet.

Efter avdelning sex i ­fredagens V64 på Axevalla havererade ATG:s rättningssystem.

Först fanns ingen utdelning, senare under fredagskvällen fanns bara information om utdelningen på sex rätt, inte på fyra och fem, varpå flera spelare uttryckte stor frustration mot speljätten.

”Är det sommarvikarier som tagit över hela @ABtravochgalopp?”, skrev en spelare på Twitter.

”Är det inte bäst att ATG ogiltigförklarar hela den här V64-omgången?”, skriver en annan.

Först vid midnatt kom information om utdelningen för fyra och vem rätt. Men vid samma tid uppgav flera spelare att deras saldon på ATG:s hemsida visade ”0” – trots att de enligt egen utsaga visste att det fanns ­pengar på kontona.

”Jag litar inte längre på ATG. Jag vill ha mina pengar, men också en väldigt bra förklaring till detta”, skriver en spelare till Sportbladet.

Tog tre timmar

Nu ger Magnus Lunner, säkerhetschef på ATG, sin förklaring.

– Vi känner till problemet och har varit i kontakt med våra tjänstgörande toto­föreståndare. Det har varit problem hos vår norska mot­svarighet Norsk Riks­toto, och vi ville försäkra oss om att allt var korrekt innan vi öppnade utbetalningen. Nu är allt kontrollräknat. Vid 00.30-tiden kunde vi öppna betalningen, men vi ­beklagar naturligtvis för­seningen.

Hur påverkar de norska spelarna er?

– De kan också spela på tävlingen. Då förmedlas spelen via Norsk Rikstoto och under den här kvällen hade de vissa problem.

Vad säger du till de spelare som säger att de inte längre litar på ATG?

– Vi beklagar som sagt att det tagit tid, men nu är ut­betalningen öppen och om de inte har fått sina pengar än, så kommer de att få dem snart.

”Kommer få pengarna”

Du kan garantera att de får sina pengar?

– Ja, de som har vunnit kommer få sina pengar.

Häromveckan hade ni samma problem fast med V75?

– Ja, och det var samma problematik den gången.

Hur gör ni för att se till så att det här inte händer igen?

– Som sagt, i det här fallet ligger felet inte hos oss, utan i Norge. Där jobbar man aktivt med att lösa problemet och vi gör allt vi kan för att stötta dem, säger Lunner.

Följ ämnen i artikeln