Då kommer domen kring jätteskandalen
”Förstår att många vill ha svar, kommer troligen ta veckor”
Uppdaterad 2020-06-14 | Publicerad 2020-06-12
Skandalen kring Propulsion ska granskas via den externe utredaren Pehr Jern, som bland annat haft uppdrag hos Europol.
Men ett svar på vad utredningen kommer fram till lär dröja.
”Jag förstår att många väntar på svar”, skriver Svensk Travsports vd Maria Croon på förbundets hemsida.
Söndagen den 31 maj vann Propulsion Elitloppet – i sitt femte försök.
Tisdagen den 2 juni briserade travbomben: Propulsion uppgavs vara nervsnittad i USA innan han köptes till Sverige och Stall Zet med tränaren Daniel Redén. Det var något som norska Trav og Galoppnytt avslöjade.
”En mardröm utan slut”
Sedan dess har Svensk Travsport startat en utredning mot Propulsion och givit stjärnhästen startförbud. Nu kräver även hästägare tillbaka prispengar från förbundet – i mångmiljonklassen.
– Utifrån den information som framkommit och gällande regelverket ser jag det som självklart att Propulsions resultat kommer att strykas, sa Linn Andersson, som ombetts hjälpa hästägarna i ärendet, till Travronden.
Daniel Redén har kommenterat allting i ett öppet brev på sin egen hemsida.
”En vecka som började som en av de allra bästa i mitt liv förvandlades i tisdags till en mardröm som inte verkar ha något slut”, skrev han.
Kan ta veckor
Utredningen mot Propulsion fortgår och Svensk Travsport har valt att plocka in den externe utredaren Pehr Jern som de senaste åren bland annat jobbat med utredningar och granskningar inom svensk polis, Europol, och EU-rådet.
Men ett besked om vad utredningen visar kommer att ta tid.
”Utredningen om Propulsion pågår med hög intensitet. Jag förstår att många väntar på svar, men ett omfattande arbete återstår och frågeställningarna är många och komplexa. Det är angeläget att alla fakta kommer fram och att alla parter ska höras så det kommer troligen ta veckor innan utredningen är klar”, skriver ST:s vd Maria Croon på förbundets hemsida.
Om valet av Pehr Jern skriver hon så här:
”Pehrs uppdrag är att i en central roll genomlysa hela frågan och därmed även Svensk Travsports hantering och ansvar”.
Propulsion har sprungit in 34,3 miljoner kronor.