Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

TV4-jubel efter tittarsuccén

Publicerad 2013-05-20

Utskällda under hela VM – men efter guldet kan TV4 jubla.

Finalen lockade rekordpublik.

– 2 915 000 är den högsta siffran på en hockey-VM-sändning sedan systemet med två svenska TV-kanaler dog i slutet av 80-talet, skriver sportchefen Hans Pekkari på Twitter.

TV4, som har visat samtliga 64 matcher under VM, har fått både ris och ros under VM-sändningarna.

Många har stört sig på de ideliga reklamavbrotten, bland annat Sportbladets tv-krönikör Marcus Leifby som skrev:

”TV4 mönstrar en stark förstaline, med Jihde, Wikegård, Boork och Granqvist.

Verbala, kunniga och ganska underhållande tv-proffs. Men eftersom två tredjedelar av periodpausen helt vigs åt annonsering förblir de bara skuggfigurer. Jag förstår att TV4 vill och behöver göra en bra affär, att reklamen är ett nödvändigt ont, men det går inte komma ifrån det faktum att det förgör tittarupplevelsen”.

”Överträffat förväntningarna”

Men efter hockey-VM konstaterar TV4 själva i ett pressmeddelande att mästerskapet blev en tittarsuccé, där närmare 6,4 miljoner av Sveriges invånare någon gång under turneringen bänkade sig framför tv-apparaterna för att följa Sveriges väg till guldet i TV4. Hockeymatcherna i TV4 hade i snitt 34 procents tittartidsandel, och Sveriges matcher följdes i snitt av 1,3 miljoner tittare.

– Det har varit ett privilegium att få förmedla Sveriges resa mellan hopp och förtvivlan till slutlig VM-succé med sändningar som i likhet med Tre Kronor hållit världsklass och som kunnat följas av alla svenska TV-tittare. Vi vet sedan länge att Tre Kronor är ett av våra mest folkkära landslag, med en grundmurad förankring i hela landet, men intresset för VM på hemmaplan har ändå överträffat våra högt ställda förväntningar, säger Hans Pekkari, sportchef TV4-Gruppen, i pressmeddelandet.

Över tre miljoner

Intresset nådde inte helt oväntat sin peak i VM-finalen.

”Finalen blev en tittarsuccé, tredje perioden sågs i snitt av 2 915 000 tittare, vilket motsvarar en andel på närmare 80 procent och en rating på närmare 33 procent i A12-59. Som mest sågs matchen av 3 035 000 tittare”, skriver TV4.

Följ ämnen i artikeln