Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Bartolomeus

Ismaskinisten psykade – nu vidtar de åtgärder

Publicerad 2011-11-17

Ismaskinsföraren i Södertälje störde Viasats intervju och ropade ”Bra jobbat” till Leksands Johan Ryno.

Nu har SSK ringt Viasat och bett om ursäkt.

– Det var en onödig incident som absolut inte får hända, säger ekonomiansvarige Emil Gimlander.

När Leksands Johan Ryno skulle intervjuas i den andra periodpausen mot Södertälje i Axa Sports Center i går inträffade en udda incident.

Ryno tvingas hoppa undan för maskinen när föraren prejade honom mot sargen.

– Bra jobbat, psykade sedan föraren sarkastiskt.

– Detsamma, svarade en märkbart irriterad Ryno.

”Nog med badwill”

Många kanske ser det som en harmlös och dråplig incident – men SSK ser oerhört allvarligt på det inträffade.

– Att ni la upp klippet på er hemsida var nog med badwill för oss. Vi har kollat det här med både Hockeyallsvenskans Stefan Bengtsson och Viasat och ber tusen gånger om ursäkt för det som hände, säger Södertäljes ekonomiansvarige Emil Gimlander, som svarar på frågor när klubbdirektören Maria Andark är bortrest.

– Det får absolut inte hända. Viasat är en jätteviktig leverantör till Hockeyallsvenskan. Vi vill definitivt att de ska göra vara nöjda med våra arrangemang. Viasat har betalat för att ha evenemang i vår arena, så de har all rätt att intervjua i lugn och ro.

SSK har tillrättavisat ismaskinisten.

– Han hade kunnat vara lite smidigare när han for fram, men det har han fått reda på nu och vi kommer att uppdatera alla en gång till om vad som gäller, säger Gimlander.

Får vara kvar

– Det har inte varit några problem tidigare, men nu var det inte en ordinarie vaktmästare som körde ismaskinen utan en timanställd. Han var en av få som inte hade informationen att spelare dröjer sig kvar någon minut extra när det är Viasat-sändningar.

– Våra vaktmästare har bråttom ut för att göra en så bra is som möjligt och det är inte så lätt på 17 minuter. Han for ut och skulle göra sitt jobb och så stod det någon i vägen som inte han var beredd på. Det var en kommunikationsmiss.

Får han vara kvar som ismaskinsförare?

– Ja. Han är en rutinerad timanställd som hoppar in när vi behöver det.

Följ ämnen i artikeln