Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Magnus, Måns

Brynäs går kamp mot klockan

Bygger ”norra Europas största” mediekub

Publicerad 16.57

Brynäs har investerat i ”norra Europas största mediekub”.

Men det är inte helt klart att den hinner komma på plats till SHL-premiären. 

– Om förseningar uppstår får vi hitta en kortsiktig, alternativ lösning, säger klubbdirektör Håkan Svedman.

Brynäs går den här säsongen från SHL:s minsta mediekub till en av Europas största. 

En rejäl (och väldigt efterlängtad) satsning av klubben för att höja arenaupplevelsen i ERP Monitor Arena.

Hela mediekuben har en totalyta av 230 kvadratmeter, har Brynäs kommersiella chef Jakob Westerlund berättat för Gefle Dagblad

Han kallade den också ”norra Europas största”, efter Strawberry Arenas i Solna.

Kostnaden för mediekuben har inte Brynäs avslöjat. 

Däremot väger den nya pjäsen nio-tio ton vilket gör att konstruktionen i taket behöver förstärkas.  

”Investeringen med dess installation kommer pågå under hela sommaren, det gör att försäsongen kan behöva tacklas med vissa utmaningar, men med god marginal till seriepremiären kommer installationerna vara på sin plats”, skrev klubben i början av sommaren.

Håkan Svedman.

Är tomt i taket just nu

Men nu pågår en kamp mot klockan för att allt ska vara på plats till den 28 september, då Brynäs herrar har hemmapremiär mot Frölunda. Just nu finns det ingen mediekub alls i taket, då den gamla har monterats ner och den nya inte är på plats. 

Klubbdirektör Håkan Svedman säger att han inte känner någon oro över att Brynäs ska tvingas spela utan den spektakulära mediekuben i premiären: 

– Nej, går allt enligt plan är den på plats till premiären. Men det finns inga garantier, så om förseningar uppstår får vi hitta en kortsiktig alternativ lösning, skriver Svedman i ett sms.