Sportbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Får NHL-proffs –utan kostnad

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-01-23

Sponsor köper Grosek åt Leksand

Bråkstake Michal Grosek är en rutinerad NHL-spelare. Under sina elva år i bland annat Rangers gjorde han inte bara 221 poäng, utan spenderade även 901 minuter i utvisningsbåset.

I dag presenterar Leksand ännu en NHL-värvning, Michal Grosek.

Han är precis som Ed Belfour värvad av ett Leksandsföretag och kommer ha en annorlunda matchtröja.

– Till nästa säsong kan jag tänka mig att vi har en hel femma som är special-sponsrade, säger Mikael Lundström, sportchef i Leksand.

I dag har Leksand kallat till presskonferens.

De kommer att presentera en ny spelare som ska förstärka laget inför den stundande kvalserien.

526 NHL-matcher

Sportbladet avslöjade redan i måndags att Michal Grosek är den spelare om kommer att presenteras. Kontraktet mellan Grosek och Leksand blev klart i fredags.

Grosek kommer från Tjeckien och har 526 NHL-matcher på samvetet. Han anses vara en rivig forward som går rakt på mål. Ett plus för Leksand är att han är högerskytt.

Leksand betalar inget

Det som är intressant med värvningen av Grosek är att Leksand inte betalar en krona för värvningen. Samma upplägg som när Ed Belfour hamnade i Leksand.

Återigen är det alltså en sponsor till klubben som går in och köper nyförvärvet. För det får sponsorn en egen matchtröja och kan nyttja spelaren i olika marknadsföringsaktiviteter.

Leksands upplägg med Grosek bekräftas av Lars G Karlsson på Ishockeyförbundets tävlingsnämnd.

– Vi hade ett ärende på måndagens möte där Leksand sökt dispens för två nya matchtröjor med olika reklambudskap på. Vi sade ja till Leksands ansökan, säger Lars G Karlsson.

Sponsrad superfemma

Det som är intressant med Leksands dispensansökan är att det kan komma en till special-sponsrad spelare till Leksand innan den 31 januari. Troligtvis en back,

eftersom laget har det tunnare på backsidan just nu.

Sportchef Mikael Lundström vill inte kommentera presskonferensen, men medger att företagsägda spelare kan bli allt vanligare i framtiden.

– Till nästa säsong kan jag tänka mig att vi har en hel femma som är special-sponsrade, säger Mikael Lundström.

Följ ämnen i artikeln