Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Orvar

”Synd att det ser ut som ett lejon”

Publicerad 2011-08-05

Aftonbladets modeexpert frågande till Luleås nya look

Luleå byter look – ”för att lyfta fram björnen”.

Men Aftonbladets modexpert Nina Johansson sågar klubbens nya logga.

– Synd att det ser ut som ett lejon, säger hon.

Följ ämnen

Tidigare i somras valde Växjö att byta look inför debuten i elitserien.

Nu gör Luleå samma sak.

Den gamla loggan kommer att finnas kvar i föreningen, men en ny, modernare variant har tagits fram som ska pryda lagets matchtröjor.

– Vi håller kvar vid björnen som så väl representerar det norrbottniska. Modet. Kraften. Och så har vi valt att lyfta fram just björnen lite mer, göra den mer tredimensionell och levande, säger Ronny Olovsson, vd på kommunikationsbyrån Vinter, till Luleås hemsida.

”Ser inte ut som en björn”

Aftonbladets modeexpert Nina Johansson tycker att de nya tröjorna är snygga – men att loggan inte ser ut som en björn.

– Min första tanke var: coolt, de har bytt den där fula björnen mot en stark, hungrig och arg lejon- eller tiger-variant. Sedan förstod jag att det fortfarande skulle föreställa en björn. Va? Jag fattar ingenting! Var är björnen? En snygg illustration, synd att den inte föreställer det den skulle föreställa, säger hon.

– Dessutom är jag traditionalist som tycker att lagets namn bör finnas på spelarens bröst.

Hemmastället blir rött, medan bortastället kommer att vara gult i stället för vitt. Dessutom ska laget ha en svart extratröja.

Följ ämnen i artikeln