Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Harry, Harriet

”Bryggeriets namn skulle hjälpa till lite”

Publicerad 2011-12-24

Pengar från cidertillverkaren har gjort Göteborgs spelare till proffs

"Man kan lägga mycket moraliska frågeställningar kring det här", säger Torbjörn Nilsson.

Kopparbergs/Göteborg FC är Sveriges enda elitförening som har ett bryggeri som namn-sponsor.

Enligt Peter Bronsman har det inget med alkoholreklam att göra.

– Vi chansar inte med alkohollagen och är inte ens inom gråzonen, säger bryggerichefen som blev klubbordförande.

I slutet av 1990-talet var Landvetter IF ett bottenlag i allsvenskan. Det var då det.

Sedan 1999, då Kopparbergs bryggeri klev in som huvudsponsor, har föreningen förvandlats på alla plan. Nästa år väntar spel i Champions League.

– I början tyckte vi att Landvetter var okänt. Då satte vi dit bryggeriets namn för att hjälpa till lite, för att göra klubben mer känd, säger Peter Bronsman.

Anställt stortränare

Med hjälp av pengar från cidertillverkaren har verksamheten flyttats från Landvetter till Göteborg, närmare bestämt till Valhalla IP. Klubben har kunnat anställa namnkunniga tränare som Bo Falk, Martin Pringle och Torbjörn Nilsson och spelarna har gått från att vara amatörer till professionella idrottskvinnor. Det gäller åtminstone landslagsspelarna, som ekonomiskt har möjligheten att spela fotboll på heltid.

Peter Bronsman, som är vd på Kopparbergs och ordförande i Kopparbergs/Göteborg FC, är på väg att lyckas med sitt mål, att göra Göteborg till damfotbollens Mekka.

Tränaren Torbjörn Nilsson har inga synpunkter på att Kopparbergs – som äger Zeunerts, Banco och Sofiero, och i dag har dotterbolag i Finland, England, USA och Spanien – är en stor aktör på alkoholmarknaden.

Kopparbergs cider har sedan lanseringen varit den mest populära starkcidern i Sverige, vilket också poängteras i bolagets årsredovisning för 2010.

– Man kan lägga mycket moraliska frågeställningar kring det här, men det är som det är. Jag spelade i Tyskland i två år och där var var och varannan klubb sponsrad av ölföretag. Jag har lärt mig att leva med det. Jag tycker ändå att vi, jämfört med övriga Europa, är restriktiva i Sverige, säger Torbjörn Nilsson.

”Är tacksamma”

Han poängterar samtidigt att Kopparbergs/Göteborg FC är en seniorklubb.

– Det är ingen förening i traditionell stil. Vi har bara 16 spelare och ett antal ledare. Vi är tacksamma att det finns en generös huvudsponsor, säger Torbjörn Nilsson.

Alkoholsponsring är inte tillåten enligt svensk lag och Peter Bronsman försäkrar att bryggeriet inte använder fotbollen för att marknadsföra alkoholhaltiga drycker. Kopparbergs säljer även läsk och vatten och Premium cider Koppar-berg – som det står på matchtröjorna – finns som alkoholfritt.

– Sverige har en bra och strikt alkohollagstiftning. Det tycker alla svenska bryggerier, som har ett brett spektrum. Det måste man ta hänsyn till när det gäller Sverige kontra övriga Europa. Den alkoholfria sektorn är viktigast för svenska bryggerier. Pratar jag för Kopparbergs säljer vi mer icke alkoholhaltiga drycker än alkoholhaltiga, säger Peter Bronsman.