Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Idrottsstjärnornas kritik mot H&M-bilden

Uppdaterad 2018-05-25 | Publicerad 2018-01-09

H&M anklagas för rasism efter sin nya barnkollektion.

Nu kritiseras företaget även av Manchester United-stjärnan Romelu Lukaku.

”Du är snart kung. Låt ingen säga något annat”, skriver Lukaku på Instagram.

Följ ämnen

I går riktades skarp kritik mot det svenska klädföretaget H&M.

Företaget anklagas för rasism efter sin nya barnkollektion där de publicerade en bild på en svart pojke med en tröja med texten ”coolest monkey in the jungle”.

Bilden togs senare bort från hemsidan, men kritikstormen var stor.

”H&M har tappat förståndet och mig som kund. Den här reklamen är opassande och rasistisk”, skrev en person på Twitter.

”Snart är du kung”

Och nu hakar även Romelu Lukaku, 24, på i kritiken mot det svenska företaget.

Manchester United-stjärnan, född i Belgien med kongolesiska föräldrar, tycker att bilden och texten är stötande och har publicerat en bild där texten på tröjan är utbytt till ”black is beautiful”.

”Du är prins, men snart är du kung. Låt ingen säga något annat”, skriver Lukaku på Instagram.

You’re prince soon to be a king 🤴🏿 Don’t let anybody tell you different ... #blackexcellence

Men det är inte bara Lukaku som riktar kritik mot företaget. Även förre Milan-spelaren Kevin-Prince Boateng har delat en bild på sociala medier.

”Är ni allvarliga, H&M? Har ni tappat allt förstånd? Nej till rasism”, skriver han i inlägget.

LeBron James kritik

Även artister som The Weeknd och Questlove (från bandet the Roots) har delat bilden liksom amerikanske basketstjärnan LeBron James.

Cleveland Cavaliers-spelaren har ändrat texten på pojkens tröja till ”kungen av världen”.

”H&M gjorde allt fel, men vi går inte på det. Och ju mer jag tittar på den här bilden ser jag bilden av en ung kung”, skriver James på Instagram.

Dragit in tröjan

H&M har "bett om ursäkt" för reklambilden i ett uttalande.

"Vi har gjort fel och vi har därför tagit bort bilden i samtliga våra kanaler. Vi har dessutom beslutat att dra in tröjan på alla marknader", skriver Anna Eriksson på H&M:s kommunikationsavdelning.

Så gick det sen för 15
H&M-modeller