Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Bror

Zlatans nya uppdrag

Uppdaterad 2015-03-20 | Publicerad 2014-12-15

Zlatan knyter nya avtal till sin portfölj.

Fotbollskung, men kanske inget modelejon.

Zlatan och lågpriskedjan Dressmann slår sina påsar ihop.

– En dörröppnare utan dess like, säger varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon, grundare av Passion Lab, om Zlatans varumärke.

Hur mycket stjärnans namn är värt är förstås svårt att säga, men många hundra miljoner kronor, enligt Olovzon.

Norska klädkedjan Dressmann har knutit till sig svenska fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic. Tillsammans ska de etablera ett eget varumärke inom sportsegmentet.

– Det är den mest spännande idrottspersonligheten i kanske hela världen i dag, säger Dressmanns marknadsdirektör Knut Vidar Nilsen.

Men mycket mer än så vill han inte säga i dagsläget – inte när produkterna kommer att lanseras, vilken typ av varor det handlar om, eller om de kommer att säljas i Dressmanns butiker.

– Vi äger ju de butikerna i alla fall, säger Nilsen.

Att Zlatan väljer ett reklam- och affärssamarbete med ett lågprismärke behöver inte verka så konstigt som det ser ut, enligt Niklas Turner Olovzon.

– Dressmann riktar sig mot den manliga delen av hela svenska folket och Zlatan är en extremt stark budbärare gentemot den målgruppen, säger han.

”Inte hans område”

Den norska klädfirman har tidigare använt sig av rockgudarna Rolling Stones i sin reklam.

– Zlatans styrka är kanske inte att han är känd som någon modeikon. Det är inte hans område, han har inte varit någon stilikon, snarare en ikon på en massa andra plan. Det hade kanske varit mer förvånande om David Beckham hade jobbat ihop med Dressman.

Ibrahimovic har tidigare varit ganska sparsmakad med reklamuppdrag. Volvoreklamen fick dock enorm uppmärksamhet.

Och på sikt tror Niklas Turner Olovzon att Zlatan med sina relativt många näringslivsvänner kan bli en framgångsrik affärsman.

– Jag tror att Zlatan kommer vara en av de idrottspersoner som kommer mest att jobba med business efter sin karriär, säger Olovzon.

Så här säger Zlatan Ibrahimovic själv enligt en skriftlig kommentar:

"För mig är det stort att starta ett bolag inom sport tillsammans med Dressmann. Deras företagskultur och vinnarmentalitet matchar mig perfekt, att de dessutom är ett företag för folket gjorde valet av partner enkelt för mig", kommenterar Zlatan i ett pressmeddelande från företaget.

Olle Lindström/TT

Följ ämnen i artikeln