Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Hammarby ökar – rivalerna backar

Publicerad 2011-03-26

Stark årskortsförsäljning för Bajen – trots ny säsong i superettan

Bajen ökar mest i Stockholm.

AIK och Djurgården ligger efter fjolårssiffrorna.

Men här är ett Stockholmslag med gröna siffror: Hammarby har sålt tusen fler årskort nu jämfört med 2010.

– Det går skitbra för oss just nu, säger marknadschefen Patric Ljungström.

Cupframgång, rensning i organisationen och två gamla Bajenhjältar tillbaka på Söderstadion.

När Patric Ljungström ska analysera varför Hammarby säljer betydligt mer säsongskort i år jämfört med i fjol tror han att det främst beror på de här tre sakerna.

– Söderstation gungade ordentligt i cupfinalen. Det var en maktdemonstration, lite ”nu lämnar vi allt det jobbiga bakom oss”. Och att Paulinho och Runström kommit tillbaka, det betyder förstås jättemycket för fansen. Det är två ikoner, säger han.

Räknar med rusning

I går hade Hammarby sålt drygt 5 200 årskort, vilket är ungefär 1 000 mer än vid motsvarande tidpunkt i fjol. Och förhoppningen är att man säljer ungefär 1 000 till innan hemmapremiären.

– Det går skitbra för oss nu. Vi möter Assyriska på bortaplan i premiären och då räknar vi med 4 000-5 000 Bajare på plats. Sen har vi Landskrona Bois hemma och då lär det bli fullsatt, säger Ljungström.

Djurgården kan däremot inte visa upp samma effekt. Än så länge har man inte nått upp till fjolårets siffror.

– Vi har sålt 3 700, vilket är ungefär 400 mindre än vad vi sålde i fjol. Men vi räknar med att hämta igen, det är löningshelg och så inleder vi ju med det stora derbyt (mot AIK) hemma, säger informationschefen Jonas Riedel.

AIK bäst – som vanligt

Stockholms publiklag nummer ett är, precis som vanligt, AIK. Men efter Solnaklubbens svaga fjolårssäsong har försäljningen minskat något.

Två veckor innan hemmapremiären har man sålt 7 353 årskort, vilket är cirka tusen färre än vid motsvarande tidpunkt i fjol.