Bäst säljande tröjan i företagets historia
VM-febern lyfter sportjätten till historiska höjder
Uppdaterad 2019-07-03 | Publicerad 2019-07-01
USA rusar fram i fotbolls-VM och lika högt som fansen jublar över framgången gläds också huvudsponsorn Nike.
– USA:s hemmatröja är den fotbollströja, manlig eller kvinnlig, som sålt bäst på nike.com under en säsong, säger Nikes vd Mark Parker enligt Business Insider.
USA:s landslag har redan hunnit slå målrekord, reta gallfeber på sin president och boka en semifinalplats under pågående fotbolls-VM i Frankrike. Publiciteten stjärnor som Alex Morgan och Megan Rapinoe skapat slår nu också andra typer rekord.
Sportföretaget Nike, som sponsrar nästan två tredjedelar av de 24 VM-lagen och förser omkring hälften av spelarna med skor, har sett en tydlig tillväxt till följd av turneringen.
”Svårt att överskatta”
– Det är svårt att överskatta hur viktigt det här året varit för utvecklingen på damsidan för Nike, säger vd:n Mark Parker enligt Business Insider och fortsätter:
– USA:s hemmatröja är den fotbollströja, manlig eller kvinnlig, som sålt bäst på nike.com under en säsong.