Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Bror

Här är nya namnet på Malmös arena

Publicerad 2014-09-30

MALMÖ. Swedbank betalar fem miljoner kronor om året i tio år för namnet på Malmö FF:s hemmaarena.
Men när MFF spelar i Champions League täcks varumärket över och arenan byter namn.
– Det är Uefas regler, säger MFF:s informationschef Peter Åhlander.

Malmö FF spelar inte på Swedbank Stadion i morgon mot Olympiakos när det är dags för klubbens första hemmamatch i Champions Leagues historia.
MFF:s hemmaborg har nämligen tvingats byta namn till Malmö Nya Stadion (gamla Malmö Stadion ligger som bekant alldeles intill) när det är dags för Champions League. ”Swedbank” har sporadiskt täckts över runt om på arenan, liksom storbankens logotype.

Uefa-direktiv

Detta har Uefa bestämt. Det får nämligen inte förekomma några varumärken i arenanamnen i Champions League – om de inte redan är en sponsor till Champions League.
– Det är reklam, kort och gott, säger MFF:s informationschef Peter Åhlander.
– De täcker hela arenan med Champions League-loggan och sina egna sponsorer.
Men ni hade inte täckt över ”Swedbank” när ni mötte Salzburg i playoff?
– Nej, utsidan var inte täckt.

Sponsorerna informerade

Har ni fått påbackning på det?
– Nej, men nu är vi inne i Champions League och de tar över hela arenan. Då ser vi till att de får den miljö som de kräver att det ska vara.
Swedbank pumpar in fem miljoner kronor om året i tio år sedan 2009 för namnrättigheterna. Men när MFF väl spelar i fotbollsvärldens finrum så tvingas man alltså byta namn på arenan.
Vad säger Swedbank om detta?
– De är väl införstådda med vad som gäller. När man går in i Champions League är det Uefa som tar över arrangemanget. Det är deras sponsorer och logotyper som ska synas, säger Åhlander.

Matchen Malmö FF-Olympiakos sänds i morgon, onsdag, på TV6. Avspark klockan 20.45.

Följ ämnen i artikeln