Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Sportbladets EM-film månadens bästa – prisad av branschen

Publicerad 2012-06-29

Den vinnande filmen.

Sportbladets nördar nådde högst.

De knep segern i denna omgång av Månadens kampanj i kategorin film tack vare bra skådespeleri.

– Den stora utmaningen med det här var att göra en reklam som var sann, säger Pär Ekroth, reklamchef på Aftonbladet.

Branschtidningen Resumé utser de bästa reklam-filmerna och i går offentliggjordes vinnaren: Sportbladet.

Budskapet i filmen var att visa vilken omfattande kunskap som finns hos Sportbladets läsare.

I reklamen får man veta att Erik Edman är gluten- allergiker och kan därför inte äta av Mats Broströms goda semlor. Informationen låg på en riktigt nördig nivå och var anledningen, tillsammans med bra skådespeleri, att juryn föll för den.

– Den stora utmaningen med det här var att göra reklam som var sann. Det krävdes en hel del research för att ta reda på alla detaljer, säger reklamchefen på Aftonbladet, Pär Ekroth.

”Trodde vi skämtade”

En annan intressant information är också att Mats Broström är fotbollslandslagets kock.

Han är inte den mest profilerade medarbetaren och kanske därför inte så lätt att känna igen för tittarna heller.

– När vi kontaktade fotbollsförbundet och sa att vi ville göra en film med Mats så trodde de att vi skämtade, säger Ekroth.

Följ ämnen i artikeln