Motorälskarnas paradis

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-31

26 000 kommer till Mantorp Holländska Annemieke Kraay (översta till höger) följer racen från läktaren på Mantorp med stor entusiasm. Döttrarna Anouk och Nina har på sig de nödvändiga hörselskydden.

MANTORP. Ljudet är öronbedövande och lukten av bränt gummi ligger tät över området.

Dragracingveckan på Mantorp Park är motorälskarnas paradis – och en fest för alla.

En finländsk backhopparstjärna kämpar om EM-titeln, en stålmormor förbereder sig för comeback och två dragracingfantaster förlovar sig.

I depån.

Överallt pågår ständig aktivitet.

Mekaniker och förare förbereder bilar och motorcyklar, publiken fäller upp solstolar och barn

i stora hörselkåpor kryssar sig fram mellan ekipagen.

Med ett vrål drar två bilar iväg på raksträckan och lämnar ett moln av rök efter sig.

Motorfesten Veidec Festival, den årliga dragracingtävlingen i Mantorp utanför Linköping, är i full gång. Och under veckans tävlingar väntas över 26 000 åskådare passera huvudentrén.

Mitt i vimlet: Peter Holm och Jeanette Westman från Söderhamn.

De besöker samtliga dragracingtävlingar i Sverige, men årets besök på Mantorp Park blir något alldeles extra.

– Vi har åkt hit för att vi ska förlova oss här i morgon (läs i dag), säger Peter Holm.

– Jag har haft lite kontakt med schweiziske Top Fuel-föraren Urs Erbacher på Facebook, så vi tänkte stå vid hans bil. På var sin sida.

Speciell öppenhet

Speciellt för dragracingen är just öppenheten, där publiken är välkommen in i depån. Men när själva bröllopet går av stapeln återstår att se.

– Vi var på roadracing i Orsa vid midsommar. Då var det två par som gifte sig på plattan, och när balladerna tonat ut hörde man ett ”brooooom” i bakgrunden. Ska jag gifta mig ska jag gifta mig så, säger Jeanette Westman.

Paret är långt ifrån ensamma om att känna sig som hemma i dragracingmiljön.

Ett stenkast från Erbachers dragster gläds 1970-talets dragracingikon Rosie Millberg över sin comeback – efter 32 års uppehåll.

1974 blev Millberg första svenska kvinna att tävla enbart mot män. Nu återupptar hon karriären, i dragracingens monsterklass Top Fuel.

57-åringen avverkade två licenslopp i onsdags, men saknar fortfarande licens för att tävla.

– Mitt barnbarn kallar mig ”racingmormor”, säger hon.

– När vi rullade fram bilen och jag satt fastklämd med 8 000 hästkrafter i ryggen tänkte jag ”shit, vad har jag gett mig in på?”. Men det var fantastiskt. Jag stortjöt när jag gått i mål.

Hon hyllar folkfesten i Mantorp:

– Det jag har saknat mest är teamkänslan och allt runt omkring. Alla kan ju köra. Unga, gamla, kvinnor och män.

Ahonen – fyra efter kvalet

Faktiskt är det så att också idrottsstjärnor som har sin hemvist i helt andra sporter kan glänsa på dragracingbanan.

Det är en av Finlands största idrottsprofiler – femfaldige backhopparvärldsmästaren Janne Ahonen – största exemplet på.

Under gårdagens kval i EM-klassen Top Fuel hade Ahonen fjärde bästa tid, och 33-åringen satsar på att ta hem hela mästerskapet. Ahonen, som gjorde comeback i backhoppningen i fjol och nu satsar vidare på skidorna, har varvat sporterna sedan 2003.

– De har många skillnader, men också likheter. Båda handlar om fart och reaktion, säger han.

– Men när jag är här känner jag mig fri från backhoppningen.

EM-klasserna i all ära. Veidec Festival är lika mycket en tävling för ”amatörerna”, eller de så kallade instegsklasserna.

”Man blir lite lomhörd”

Nästan så långt bort från kungaklassens bilar som man kan komma tar 64-årige Per Olov Forsberg hand om sin Chevrolet från 1966. Och laddar för race mot andra trimmade standardbilar.

– Det sociala i depån är det bästa. Man lånar grejer av varandra och det är i regel bra sammanhållning, säger han och försöker överrösta motorljudet:

– Jag var med första gången 1972. Man blir lite lomhörd...

Följ ämnen i artikeln