Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Orvar

SVT-profilens ilska när läktaren ”fylldes”

Uppdaterad 2015-07-06 | Publicerad 2015-07-05

Den övre läktarsektionen ekade tom under gårdagens Diamond League-tävlingar.

Eller?

När tv-produktionen kablade ut översiktsbilder på arenan var den fullsatt.

– Skäms IAAF för att de inte säljer ut Stade de France? Vem försöker de lura? Pinsamt, skriver SVT:s Jonas Karlsson på Twitter.

Följ ämnen
Friidrott
Tweet av
SVTKarlsson

LISTA: De tjänar miljoner i tv-rutan

Den friidrottsintresserade kunde i går följa Diamond League-tävlingarna från Paris i SVT.

Reportern och programledaren Marie Lehmann fanns på plats på arenan för tv-kanalens räkning och när hon stod i bild kunde man se att den översta läktarsektionen var helt tom.

Men när tv-produktionen visade översiktsbilder på arenan var bilden plötsligt en annan.

Nu var sektionen välfylld.

Något som SVT-kommentatorn och krönikören Jonas Karlsson uppmärksammat.

"Helt omotiverat"

"Helt omotiverat fejkade produktionen en fullsatt övre läktarsektion igår. Den var tom. Varför luras? #nordkorea", skriver han.

SVT-profilen verkar måttligt imponerad av IAAF.

"Skäms IAAF för att de inte säljer ut Stade de France? Vem försöker de lura? Tittarna eller sig själva? Pinsamt", fortsätter han.

"Först stoppade man in fejkljud. Nu fejkad publik för att gissningsvis, förstärka upplevelsen. Vad är nästa steg, IAAF? Fejkade resultat?

Sportbladet har mejlledes varit kontakt med IAAF:s presschef Chris Turner som är förvånad över bilden.

IAAF inte ansvariga

"Det skulle verkligen vara intressant att veta om bilden du skickade, som visar en fullsatt stadion, var ett klipp från en rörlig bild, en stillbild eller någon grafik som gjorts redan före sändningen där man är tänkt att placera logotyper eller resultat? Oavsett vad det är så kan jag inte föreställa mig att det har gjorts för att försöka lura tittaren. Friidrottspubliken är i allmänhet välutbildad och definitivt inte lättlurad".

Han trycker också på att IAAF inte har något med produktionen att göra utan att hela det ansvaret fallet på den lokala arrangören och rättighetsägaren IMG.

LISTA: De tjänar miljoner i tv-rutan

Tweet av
SVTKarlsson
Tweet av
SVTKarlsson
Tweet av
SVTKarlsson

Följ ämnen i artikeln