Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Succé – i egna bilen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-14

”Den bästa bil jag har haft”

Den nya Audin är något "bredare om baken", mycket beroende på ett nytt hjulhus. Tidigare har det varit stängt, men på årets modell är det mer öppet och det ser nästan ut som om det och chassit är två olika delar:– Genom att optimera detaljerna har vi under arbetet i vindtunneln upptäckt att den nuvarande konstruktionen ger en perfekt kombination av luftmotstånd och rätt tryck, säger Audis teknikchef Martin Mühlheimer.

Bilen är framtagen för att han ska lyckas.

Svaret kom direkt.

Mattias Ekström vann DTM-premiären.

Till skillnad från Mercedes startar Audi årets DTM-säsong med en helt ny Audi A4. Arbetet med bilen påbörjades redan för över ett år sedan, innan Mattias Ekström ens hade kört en tävlingsmeter med den bil som han körde hem fjolårets mästartitel med.

Revolution

Fram till i juni sköttes arbetet i datorerna i Ingolstadt och mellan augusti och november gjordes jobbet i vindtunnel.

Resultatet är en revolution med en ny siluett – lagom tills dess att den nya A4:an i serietillverkning släpps.

– Jag har varit med och provat det mesta på bilen och det är klart att de har lyssnat på det som jag sagt åt dem, säger Mattias Ekström.

– Killarna i Ingolstadt vet hur man bygger bilar och detta är den bästa bil jag har haft.

Svensken har kört DTM sedan 2001, han har två titlar och vann i går årets premiär på Hockenheim där han startade från andra position.

Bara Audi på pallen

Redan i starten tog Mattias Ekström sig förbi teamkompisen Timo Scheider som hade poleposition och höll ledningen ända in i mål.

Audi dominerade stort och lade beslag på samtliga pallplatser.

– Jag visste att det var den bästa chansen jag skulle få och starten var perfekt.

– Sedan är den nya bilen betydligt lättare att köra och att förstå. Den passar mig.

Hur?

– Det är lättare att få in känslan i den, att hitta exakt rätt läge och det är helt enkelt så att den gör att jag kan nyttja hela min talang på ett bättre sätt. Bilen passar min körstil och den är annars svår att ändra på.

Audi på alla tre pallplatserna, kommer dina värsta konkurrenter i från det egna teamet?

– Nu blev det så, men det är bara positivt för teamet om det är så. Det sporrar.

Olycksbana

Nästa lopp körs i Oschersleben redan på söndag, det är den bana där Mattias Ekström i de avslutande testerna kraschade så illa att bilen inte gick att reparera på plats och Ekström själv avstod vidare tester med en befarad hjärnskakning.

– Det var ett problem med bilen, inget annat. Jag var snabbast på testerna den dagen jag körde och det känns spännande att komma dit igen, säger Ekström.

Anna Andersson

Följ ämnen i artikeln