Bridgestone lyssnar på förarkritiken

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-21

Tar fram nya intermediates till Monacos Grand Prix

Den hårda kritiken har fått Bridgestone att tänka om.

Till Monaco kommer nya intermediates.

Följ ämnen
Formel 1

Förarna har kritiserat Bridgestone hårt för årets däck, vid varje tävling finns två varianter och skillnaden mellan de båda är betydligt större än i fjol. Framförallt är det den mjuka versionen som fått hård kritik, i Melbourne höll de bara i ett par varv och i Shanghai hade förarna förväntat sig ett ännu värre scenario men det uteblev när regnet kom.

”Däcken är ett skämt”

– Däcken är ett skämt, sade den dubble världsmästaren Fernando Alonso i Kina och Bridgestone har nu tagit till sig kritiken.

– Vi har fyra olika versioner av däck, säger Bridgestones utvecklingsansvarige Hirohide Yamashima till Motorsporttotal.

– De extremt mjuka och de mjuka är relativt lika, medan skillnaden är större mellan den mittersta versionen och de hårda däcken. De mjuka däcken hittar snabbt rätt temperatur, men håller inte så länge. De andra behöver betydligt längre tid för att hitta rätt temperatur.

Nya däck från Monacos GP

Han menar att allt har med hårdheten i själva gummimixen att göra och att företaget anpassat den efter förra säsongen.

– Om man ser på de fyra versioner vi hade i fjol så var två av dem väldigt lika och hade liknande egenskaper. De var det många som kritiserade oss för då, förarna tyckte att däcken var för lika varandra, säger han.

I Bahrain kan stallen återigen välja mellan de extremt mjuka däcken och den mittersta versionen, men under våren kommer intermediatsen att förändras.

– Regndäcken är samma som i fjol, säger Hirohide Yamashima.

– Från och med Monaco kommer vi med en mjukare mix för intermediatsen eftersom bilarna har mindre downforce.

Följ ämnen i artikeln