Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Kevin, Roy

”Vi förstår bara 20 procent av bilen...”

Publicerad 2012-02-13

Fernando Alonso orolig

Han hade fredagens snabbaste tid.

Men tillbringade mest tid i garaget.

Nu behöver Fernando Alonso en förändring.

– Vi förstår bara 20 procent av bilen, säger han.

Den dubble världsmästaren från Ferrari är orolig. Det är även Ferraris tekniska direktör Pat Fry.

– Jag är absolut inte nöjd med där vi befinner oss ju, sa Fry i torsdags.

Sedan kunde Fernando Alonso leverera fredagens snabbaste tid (1.18,8) och han gjorde det på mjuka däck. Det ska jämföras med de tider kring 1.20 som Ferrari presterade de andra dagarna och det faktum att Ferrari verkar allt annat än nöjt.

Stallet körde ungefär 1200 km under de förta testdagarna, Lotus som hade veckans snabbaste nya bil körde 600 km mer. Fernando Alonso själv körde inte mer än 39 varv på den sista dagen. Totalt klarade han av 106 varv, vilket är lite om man jämför med Bruno Senna som var värst och körde 249 varv med sin Williams.

”Kostade oss mycket tid”

– De förändringarna som vi var tvungna att göra kostade oss väldigt mycket tid, men vi var tvungna att göra dem för att  kunna genomföra vårt program, säger Fernando Alonso till Motorsporttotal.

– Men tiderna betyder ingenting, det gjorde inte tiderna de första dagarna heller. Då arbetade vi framförallt med de hårda däcken medan andra körde med de mjuka. Den sista dagen hade vi de mjuka däcken och det hade kanske inte alla andra.

Ferrari har gjort en drastisk förändring av bilen från förra året och det gör att den har haft en hel del problem under inledningen.

– De hade vi gärna varit utan, en allt som allt så förbättrade vi oss under testet.

Det ryktas nu om att Ferrari kommer att tvingas till att göra stora förändringar i sitt koncept, men Fernando Alonso utgår i från att det man har kommer att räcka - och överraska konkurrenterna redan till nästa test.

”Finns mycket att göra”

– Det finns mycket att göra när det gäller inställningarna, nu har vi framförallt koncentrerat oss på aerodynamiken och kört många jämna varv. Det ska komma mycket mer när vi får till inställningarna, säger han till Auto, motor und Sport.

– VI måste lära oss att förstå bilen bättre, just nu ligger vi  på ungefär 20 procent av det som vi borde veta. De kommande testerna måste vi försöka få till resten.

Han är övertygad om att Ferrari kommer att se bättre ut under testerna i Barcelona som startar den 21 februari. Det är vinterns näst sista försäsongstester.

– Det är en test mindre än förra året och i Barcelona måste vi tillbringa så mycket tid som möjligt på banan. Där måste vi ligga på mer än hundra varv för informationen vi kan få är så viktig för framtiden, säger han och för Motorsporttotal förklarar han:

– I Barcelona kommer det att vara en helt annan grej. Då kommer vi att vara betydligt bättre förberedda än vad vi var inför det första testet.

Det gjorde ingen av Ferraris förare vid någon av dagarna i Jerez.

Följ ämnen i artikeln