Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Östen

TV4-chefens försvarstal

Publicerad 2012-06-09

Emir Osmanbegovic: ”Många undrar varför vi har så lite studiotid”

Tittarstorm mot TV4:s reklampauser under EM.

Då försvarar sig chefen Emir Osmanbegovic på Twitter.

– Jag ger mig inte in i reklamdebatten, förklarar bara hur verkligheten ser ut för de som är nyfikna. Vi måste bli bättre på att kommunicera.

Som vanligt under stora mästerskap brottas TV4 med att lägga in reklamavbrott utan att det ska störa tittarna alltför mycket.

Under fotbolls-EM:s första dag var det många tittare som ansåg att det blev för lite studiosnack.

”Får inga licenspengar”

På Twitter förklarar Emir Osmanbegovic, fotbollschef på TV4, hur reklamavtalet är upplagt.

”Många undrar varför vi har så lite studiotid i TV4 under halvtidspauser. Nu kommer ett gäng tweets som förklarar hur allting är uppbyggt”, skriver han.

”TV4 finansieras av reklam. Vi får inga licenspengar och vi är inte en betalkanal. Våra enda intäkter är ju reklamintäkter. Det är grundfakta. TV4 har tolv minuter reklam per timme, uppdelat på två eller tre breaks. Vi får inte flytta reklamen till nästa timme och eftersom vi inte vill eller får bryta en fotbollsmatch är halvtidspausen det enda stället där vi kan sända reklam under just den timmen”.

”All irritation försvann”

Osmanbegovic fortsätter:

”Vi har dragit ner reklamtiden i halvtidspauserna till tio minuter istället för tolv och förlorar en del pengar på det. Men studiotiden är knapp. En halvtidspaus består alltså av: tio minuter reklam, en minut UEFA billboards (två gånger 30 sek) samt fyra minuter redaktionell tid. Av de fyra minuterna försvinner cirka 30 sekunder när kommentatorn och programledaren lämnar till reklam efter slutsignalen. 3.30 kvar till studion, alltså. Nu väljer vi att inte maxa, utan gör cirka 2.30. Det absolut viktigaste är att aldrig riskera att missa avsparken av andra halvlek. Därför säkrar vi lite och har cirka en minuts marginal”.

TV4-chefens förklaring fick god respons på Twitter:

”All irritation jag haft på reklamen försvann nu. Det förklarade allt och jag köper det till hundra procent. Behövdes bara lite info”, skriver tittaren David Westerling.

I dag sänder TV4 Holland–Danmark 18.00. SVT sänder Tyskland–Portugal 20.45.