Nu häver de förbudet – 63 år efter dödligaste kraschen någonsin
Rosenqvist historisk när Formula E kör i Schweiz
Publicerad 2018-06-08
1955 inträffade tidernas värsta racingolycka. 84 personer omkom på Le Mans och därefter förbjöds bilracing i Schweiz.
Efter mer än 60 år är det dags för comeback.
– Det är antagligen ett av de mest speciella loppen jag kommer att köra under min karriär, säger Felix Rosenqvist.
Det världsomspännande elbilsmästerskapet har redan skrivit historia genom att tävla i städer som New York, i Rom och i Paris.
Nu når serien nästa historiska milstolpe.
För första gången på 64 år ska det genomförs en biltävling i Schweiz - och det är Formula E som bryter förbudet.
– Att få vara en av 20 deltagare i det första racet i Schweiz på över 60 år är stort. Det är ett land med starka administrativa kopplingar till motorsporten och det är verkligen fantastiskt att Formel E återigen lyckas med något sådant här, säger Felix Rosenqvist.
Bilsporten förbjöds efter dödlig olycka
Senast en biltävling arrangerades i landet var på Bremgarten utanför Bern 1954. Året efter inträffade den svåraste katastrofen inom bilportens historia i samband med det klassiska 24-timmarsloppet på Le Mans.
Olyckan inträffade efter ungefär två timmar av tävlingen när ledaren Mike Hawthorn var på väg in i depån för att tanka. Han passerade Lance Macklin som tvingades att vika undan, samtidigt som Macklin girade blev han omkörd av Pierre Levegh. Mercedesföraren Levegh körde rakt in i britten Macklin, hans Mercedes kastades upp i luften och träffade den jordvall som skiljde publiken från banan. Det demolerade fordonet började brinna och delar från motorn och framvagnen flög ut på läktaren och orsakade den mest dödliga kraschen i motorsportens historia. Levegh omkom när han slungades ur bilen och totalt förlorade 84 personer livet i samband med tävlingen på Le Mans den 11 juni 1955.
Efter det lämnade Mercedes bilracingen, dessutom förbjöd Schweiz all form av bilracing inom landets gränser. Landet har ett etablerat F1-team, Sauber som har deltagit i olika internationella mästerskap sedan 1970-talet. Det har dock aldrig kunnat tävla på hemmaplan.
Rosenqvist kör stadslopp i Zürich
På söndag är det dags för bilsporten att återvända till alplandet. En 2,46 kilometer lång bana har byggts upp inne i Zürich, den innehåller elva kurvor, en chikan, en hårnål och två raksträckor.
– Banan verkar inte alltför komplicerad, men man vet aldrig förrän man har sett den i verkliga livet, säger Rosenqvist som vunnit två lopp den här säsongen och ligger trea i Formula E.
– Jag har kört den i vår simulator, men det är alltid svårt att bedöma hur realistiskt det faktiskt är när det gäller en helt ny bana som ingen någonsin har sett. Det blir intressant att se hur väl våra simuleringar stämmer överens med verkligheten.
Helgens lopp i Schweiz är säsongens tionde och därefter återstår två deltävlingar i New York.