Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist redo för Indy Car 2019
Uppdaterad 2019-03-09 | Publicerad 2019-03-08
Felix Rosenqvist. Marcus Ericsson.
I Indy Car.
2019 finns det inte bara en utan två svenskar i en av världens främsta racingserier.
Marcus Ericsson har lämnat Formel 1 efter fem år där han krigat i med bilar som inte kunnat konkurrera om platser på prispallen utan fått kämpa för att ens ta en poäng.
Nu kör han för Arrow Schmidt Peterson Motorsport, ett team som tävlat i Indy Car sedan 2001 och som vann Iowa 300 med James Hinchcliffe förra året och därmed får räknas som ett team med vinnarchanser.
Men han är inte den enda svensken som har hittat till Indy Car.
Det har även Felix Rosenqvist och han har kör för mästarteamet Chip Ganassi Racing och han har tagit en helt annan väg till USA. Eftersom Felix Rosenqvist aldrig har haft den ekonomiska stöttning som i de flesta fall krävs för att nå F1 har han gått från Formel 3 till japansk formelracing, via amerikanska Indy Lights och elbilsmästerskapet Formula E till en toppstyrning i Indy Car.
– Jag är enormt laddad för detta, jag har längtat efter säsongsstarten sedan jag skrev på kontraktet, säger Felix Rosenqvist.
– Men man vet aldrig var man står när man kommer till ett nytt mästerskap.
Han om någon har erfarenheter av det, under de senaste åren har han kört i flera racingserier i olika världsdelar samtidigt, han har kombinerat olika typer av bilar för att skaffa sig erfarenheter av att snabbt lära sig banor och bilar, och dessutom lyckats vinna i olika mästerskap. Han har aldrig kört ett mästerskap under en hel säsong utan att vinna ett enda lopp.
– Som jag ser det är det inte om jag ska vinna något lopp utan när, säger Felix Rosenqvist till Sportbladet.
– Förutsättningarna finns där och målet är att vinna ett race det första året, det är alltid viktigt att få den första segern överstökad, både för mig själv och för andra. Så att man visar att jag är här på riktigt, efter det brukar det lossna.
Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist i Indy Car 2019
Hans teamkompis Scott Dixon har vunnit mästerskapet fem gånger, det första som debutant 2003, men han har aldrig lyckats försvara en titel. Under testerna inför årets säsong har Felix Rosenqvist haft samma, eller bättre fart än sin teamkollega, men han saknar naturligtvis erfarenheten av ett mästerskap som avgörs på stadsbanor, racerbanor och ovaler.
– Jag har bestämt mig för att det är detta jag vill fokusera på, jag har precis som Marcus flyttat till Indianapolis och jag har spenderat väldigt mycket tid med förberedelser och jag har skrivit ett kontrakt som gäller över flera år. Jag vill lägga allt krut på detta och lägger allt annat på is, jag känner att de senaste årens flackande över världen i olika mästerskap har slitit på mig och jag har haft konstant jetlag de senaste tre åren, säger Felix Rosenqvist.
– Nu behöver jag fokusera på detta så att jag kan göra ett så bra jobb som möjligt under min debutsäsong och fortsätta att göra det ett par år framöver, sedan får vi se.
Dra nytta av Formula E i Indy Car
Han kommer närmast från Formula E, en serie där mycket handlar om att spara energi för att vara med när loppet ska avgöras. En erfarenhet som även kan vara mycket viktig i Indy Car där säkerhetsbilen kan få avgörande betydelser och det är viktigt att spara bränsle för att vara med när loppet ska avgöras.
– Att spara bränsle är en stor del av det strategiska spelet i Indy Car, säger Felix Rosenqvist.
– I Formel E är det också en avgörande del och jag tror att jag kan bidra med en del kunskap till teamet, även om Chip Ganassi Racing historiskt har varit mycket duktiga på den biten.
Premiären på söndag avgörs på stadsbanan i St Petersburg, Florida - och då finns två svenskar med på gridden.
– Det är väldigt roligt att vi är två svenskar som tagit oss hit, men jag känner ingen rivalitet mot Marcus, jag vill slå alla förare oavsett om det är en annan svensk eller min teamkollega, säger Felix Rosenqvist.
– Jag tycker bara att det är enormt kul att vi är två svenskar som tagit oss hela vägen hit. Det betyder enormt mycket för svensk racing.
F1-bloggen byter fokus mot Indy Car - det senaste snacket inför premiären.