Däckskräck är helt väck

Publicerad 2014-03-13

Efter kontroverser och explosioner – nu lovar Pirelli och F1 bättring

MELBOURNE. 2013 fick däcken enorm kritik, gjordes om och plötsligt var Red Bull oövervinnerliga.

Det ska inte hända 2014.

– Däcken spelar en mindre roll än tidigare, säger Pirellis motorsportchef Paul Hembery till Sportbladet.

Sportbladets Anna Andersson och Jerker Ivarsson på plats i Melbourne.

För Pirelli var 2013 ett jobbigt år. Däcken slets hårt, de exploderade och däckleverantören tvingades att göra om dem under sommaren. Pirelli fick kritik innan omgörningen, och de fick kritik efter den.

Det ska inte hända i år. Dels för att däcken har gjorts om igen, dels för att alla stallen testar däcken under säsong.

Hårdare i år

– I år är det nya tekniska regler, nya motorenheter, vi lär få ett ökat hjulspinn och dessutom väger bilarna 50 kg mer. Allt det påverkar och därför är våra däck, bortsett från intermediates, generellt sett hårdare i år. Däcken har en ny gummiblandning och en ny struktur för att man ska kunna få ut max av den nya generationen F1-bilar, säger Pirellis motorsportchef Paul Hembery.

– Arbetsytan är större för att minska däck-slitaget. Varv-tiderna under testerna i Bahrain visar att prestandan nu ligger nära den vi hade 2013 trots att motorn har mindre kapacitet och vi har stött på helt nya tekniska utmaningar.

Vilken fråga har varit viktigast?

– Att få information både från teamen och från vår egen simulator i förväg för att kunna utveckla däck som är så bra som möjligt, men samtidigt ska vi hålla oss till den uppgift vi fick 2011, vi ska ha två depåstopp i snitt per bil och lopp.

Hur skiljer sig däcken 2014 från 2013?

– De är stabilare och slits inte lika hårt. Däcken är hårdare än tidigare utan att vi kompromissar med fäste eller prestanda. Framdäcken har en ny profil för att kunna hantera de förändringar som gjorts på bilarna. Det är inte lika stor skillnad mellan de olika däckblandningarna för att möjliggöra många olika strategier. Vi har också förändrat mönstret på regndäcken för att minska risken för vattenplaning. Tidigare kunde däcken hantera 60 liter per sekund, nu är det 65.

Ser fansen skillnaden?

– Det bästa sättet är att titta på mängden ”marbles”, de små gummibitarna som släpper däcket när det slits. Det ska bli färre vilket gör att fansen borde se färre sådana delar, även om det är hd-tv! Annars är det omöjligt för en lekman, i bland även för en specialist, att se skillnaden. Men vi kan säga att fönstret för i vilka temperaturer som däcken fungerar bäst har ökats, slitaget har minskat och fansen ska förhoppningsvis även i fortsättningen få se spännande lopp med många olika strategier.

Bra balans

Inför premiären på söndag förväntar sig däckleverantören flera däckbyten.

– Stallen måste hitta en balans mellan att spara bränsle och fortfarande låta bilen värma däcken tillräckligt mycket för att få rätt grepp. Det blir intressant att se hur de nya reglerna påverkar rang-ordningen mellan stallen, vi kan få se stora överraskningar och däcken spelar en mindre roll än tidigare, säger Paul Hembery.

– Sett till de avslutande testerna i Bahrain tror jag att vi ligger på mellan två och tre depåstopp under inledningen av säsongen.

Följ ämnen i artikeln