Ross Brawns bilar chockar F1-världen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-04

”Detta är bara början”

Brawn GP chockar F1-världen och sätter nu nästa plan i verket.

Med en trestegs strategi ska bilen bli bättre – och VM-guldet säkras.

Och mannen bakom allt är Ross Brawn, 54.

Följ ämnen
Formel 1
Ross Brawn.

Britten Ross Brawn köpte loss det konkurshotade Hondastallet för åtta kronor och efter sex veckors samarbete med motorleverantören Mercedes presenterades en bil som dominerade i Australien – båda förarna var snabbast

i kvalet och i loppet.

Men det kommer mer.

– Vi har ytterligare tre utvecklingsfaser planerade. Den första kommer till Europapremiären i Barcelona,

säger Ross Brawn till Sport Bild.

Och konkurrenterna är nervösa.

– Fortsätter de så här är de världsmästare innan halvårsskiftet, säger Felipe Massa.

”Arbetar stenhårt”

Lagom till premiären kunde privatteamet presentera en deal med Virgin och miljardären Richard Branson över två lopp.

Det kontraktet ska förlängas och Richard Branson som nyligen investerat i ett miljövänligt bränsle vill marknadsföra det via F1.

Under loppet i söndags fick företaget gratisreklam värd över 80 miljoner kronor och nu vill flera brittiska företag sponsra teamet. De tror, precis som Ross Brawn, på en ljus framtid.

– Vi startar arbetet med 2010 års bil strax, då är det också stora regeländringar, bland annat får man inte tanka, säger Ross Brawn till This is London.

– Vi arbetar stenhårt och ska göra allt för att vara ett toppteam även framöver.

Offrade 15 mån

Brawn är känd som ”superhjärnan”, geniet inom F1-sporten.

Han hjälpte Michael Schumacher till 88 av sina 91 GP-segrar och var med vid tyskens sju VM-guld.

Han lade med flit ner arbetet med fjolårets Honda när teamet inte hade någon chans och offrade 15 månader på att arbeta fram en bil som passade årets nya reglemente – precis som han gjorde 1993 i Benetton och teamet blev världsmästare 1994.

Ross Brawn är en mästare på att veta exakt hur gråzonerna ska nyttjas.

– Han har enormt nära kontakt med FIA:s regelmakare och vet långt i förväg hur man ska komma runt reglerna, citeras en högt uppsatt Ferrarimedarbetare av Sport Bild.

– Han vet exakt vad som är tillåtet och vad som inte är det.

Det gjorde han under tio år med Ferrari och det gör han nu i sitt eget team.

Följ ämnen i artikeln