FIS nobbade åkarnas krav

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-02-08

Ville ändra i VM-backarna
– förbundet vägrade: ”De kör sin linje”

Garmisch. Inför VM vände sig svensklägret till Fis för att be dem vattna VM-backarna mer försiktigt.

Så blev det inte.

I går kraschade fyra personer på träning.

– Det är som att man har vinklat ner en hockeyrink 50 procent. Där ska vi åka, säger Patrik Järbyn.

Det skulle bara bli en genomkörare, men när Anja Pärson kom ner från super-G träningen konstaterade hon att ”jäklarns vad det studsade”. Och att fyra kollegor hade kraschat ut i nätet.

– Det brukar ofta ske någon avåkning här och där och i dag var det så pass svårt underlag att jag närapå visste att det skulle hända, säger Pärson inför dagens super-G.

Hur rädd är du?

– Äh, om man är rädd ska man inte starta.

Damerna kör i dag, herrarna i morgon. Patrik Järbyn var inte uppe i backen i går, men pratade igenom underlaget med Anja Pärson efter hennes träningsåk.

”Grymt glatt”

Hon berättade om isen och hårdheten. Visserligen går inte herrtävlingen på samma plats, men Järbyn är säker på att deras bana är i paritet med damernas. Det beklagar han.

– Det är så grymt glatt. Vi får inte fast skidorna. Det är helt okej med is och hårt underlag, men när det blir så där blankt, som en hockeyrink, då är det inte lätt att få fast skidor som är 2-och-15 långa, säger han.

Vill åka på snö

Järbyn berättar att han inför VM sökte upp representanter för internationella förbundet för att be dem tänka om med vattningen. Det gick inte alls.

– Det är en bra fråga varför det ska se ut såhär. Vi försöker ha en diskussion med Fis, men det är svårtuggat. De kör sin linje, säger han.

Hur borde det ha sett ut?

– Jag vill åka på snö. Du har några ställen där det varje år är helt världsklass på underlaget. De fräser upp all snö så att det blir en halvmeter djupt med kulor eller bollar. Sedan vattnar de på det och kör med maskinen och låter stå. Då är det greppigt, men du kan åka.

Blir det bättre underhållning då?

– Det blir skonsammare för oss.

Följ ämnen i artikeln