Ericssons nästa utmaning - den onda kurvan

”Kan slåss om poäng”

Publicerad 2018-04-11

I Bahrain spräckte han nollan.
Nu laddar Marcus Ericsson för fler VM-poäng i Kina.
– Nu vet vi att vi kan slåss om poäng, säger han.

Följ ämnen
Formel 1

Efter 49 lopp utan en VM-poäng slog Marcus Ericsson och Sauber till med ett en perfekt strategi och en mycket bra körning i Bahrain. De räckte till plats nio och två VM-poäng. Därmed lämnade Sauber över den sista platsen i konstruktörsmästerskapet till Williams som är utan poäng och Ericsson tog sina första poäng sedan hösten 2015.

– Det var en grym boost för hela teamet och vi är glada över att vi har fått en nystart i teamet, vi har jobbat hårt över vintern, det är en nysatsning med Alfa Romeo, men vi hade inte vågat hoppats på att vi skulle ta poäng redan andra helgen Detta ska vi bygga vidare på och det är grymt kul att vi kör i Kina redan till helgen, säger han till Sportbladet.

På väg mot nya poäng?

Den onda kurvan

Detta är första gången i år som F1 tävlar helgerna efter varandra och det gör att det inte blir frågan om några större uppdateringar. I Kina väntar nu en bana med en raksträcka på över en kilometer och två omtalade kurvor.

– De är gjorda efter Ying och Yang. Kurva 1 tar föraren i 130 km/timmen, i fyrans växel. Det är den onda kurvan, berättar banarkitekten Hermann Tilke.
- Den är motsatsen till kurva 12 till 14 som är den goda kurvan. Den som öppnar sig mot en lång raksträcka som är 1175 meter lång. Den är perfekt för omkörningar.

Inställningarna en utmaning

Ericsson gillar banan och ser fram emot söndagens lopp i Shanghai.
– Banan har en bra mix av olika typer av kurvor och en av årets längsta rakor som följs av en hårnål. Det blir en utmaning att hitta rätt inställningar till bilen, säger svensken.
– Vi har gått igenom tuffa tider och det är skönt att vi har med oss poäng, det känns som en perfekt start på ett helt nytt kapitel.
Inför Kinas GP leder Ferraris Sebastian Vettel VM. Han har vunnit båda de inledande loppen.

Följ ämnen i artikeln