”Det bästa för F1”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-20

Anna Andersson: Det här handlar bråket om

Brawn GP – årets succéstall och en av utbrytarna.

Åtta stall lämnar F1 betyder det att sporten är i kris?

Nej tvärt om.

Det är det bästa som kan hända.

Följ ämnen
Formel 1

Den här våren har FIA arbetat hårt för att köra F1 i graven och de har dessutom kämpat för att sporten ska vara stendöd långt innan kistan sänks ner.

Det är i alla fall den känslan som jag har.

Bråket mellan FIA, bilsportförbundet och dess president Max Mosley, och FOTA, teamen, har pågått sedan i mars och samtidigt som Brawn GP har flugit i från allt motstånd på banan har snacket handlat om nästa säsong och ett politiskt maktspel.

Det är för sorgligt och det gör att man tröttnar på det sätt som Max Mosley och Bernie Ecclestone styr sporten. Vi fans har varit irriterade länge och det är

försåtligt att teamen säger stopp.

Max Mosley vill ha ett budgettak och viker inte från sin linje. Teamen vill också sänka kostnaderna men inte lika drastiskt. Enligt Mosley bör Ferrari klara sig på en budget som är en tredjedel av årets medan italienarna anser att det är ett för stort steg att ta på några månader. Det tycker även sju andra team.

Vill ha något utöver det vanliga

De vill ha en serie som är något utöver det vanliga, med de bästa tillverkarna, de starkaste motorerna, den nyaste och häftigaste teknologin samt de bästa förarna. En serie där de själva kan påverka villkoren.

Inte ett mästerskap med samma värde som GP2.

Eftersom de anser att det inte går att lösa inom FIAs regi så vill de skapa en egen serie och just nu är det det bästa som kan hända sporten.

Dels för att sporten behöver kontinuitet, inte nya regler varje år och framförallt inte olika regler beroende på om man håller sig inom en given budget eller inte. Det ska vara enkelt att förstå – snabbast i mål vinner.

Dels för att det bråket inte längre enbart handlar om reglerna för nästa säsong utan för att det handlar om stolthet. Affären har blivit en maktkamp mellan italienare som Renaults Flavio Briatore och Ferraris Luca di Montezemolo och engelsmän som Max Mosley och Bernie Ecclestone.

Nu behövs ett break. Det är som ett förhållande, man ger och man tar, men ibland funkar det inte och då kan en separation vara det enda alternativet. Hur ont det än gör.

Men samtidigt ska vi komma ihåg att F1 är F1 och där är ingenting bestående, det som är verklighet i dag kan vara historia i morgon och det gäller så väl regler som kontrakt.

Inget är säkert ännu

Egentligen kan vi inte vara säkra på vad som händer förrän vi ser startgrinden i Melbourne nästa år.

Och hittar de en lösning så hoppas jag att den familjerådgivning som de fått fungerar i längden.

För det är inte många som orkar med ännu en säsong som denna – då kan man lika gärna följa vilken dokusåpa som helst i stället.

Följ ämnen i artikeln