McLaren desperata

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-26

Justerade framvingen

Här är McLarens desperata räddningsförsök. En kraftigt justerad framvinge – och en influgen Ron Dennis skulle ge resultat i Bahrains GP.

Följ ämnen
Formel 1

McLaren har inte lyckats alls i säsongsupptakten. Inte nog med att resultaten uteblivit, stallet har dessutom stått för en jätteskandal i och med lögnerna för domarna i Melbourne.

Inför Bahrains GP, säsongens fjärde tävling, arbetade stallet arbetat med att få bättre balans i Lewis Hamiltons och Heikki Kovalainens bilar. Lösningen: En justerad framvinge.

Beprövat knep

Den 90-gradiga kanten högst upp på vingen ska ge bättre tryck och förstärker greppet i framdelen. Lösningen är en variant av det som kallas Gurney flap efter den amerikanske förare Dan Gurney som var först med det. Ett beprövat - men inte särskilt framgångsrikt - knep.

– Sånt här höll man på med redan på min tid. Men alla sådana här småsaker är kompromisser. Ju renare bilen är från sånt här desto mer effektivt är själva grundkonceptet, säger Viasat Motors expert Eje Elgh.

”Inte bra för luftmotståndet”

– Det är inte bra för luftmotståndet, men kan man inte hitta något annat knep så får det duga.

Dessutom anslöt stallets förre chef, Ron Dennis, till stallet i Bahrain. Dennis lämnade sitt operativa F1-ansvar i och med Melbourne-skandalen.

Följ ämnen i artikeln