check Idrottsorganisationerna har ansvaret för att idrottsarrangemang anordnas på ett tryggt sätt samtidigt som samhället måste tillhandahålla ett regelsystem som ger ett gott stöd i deras arbete mot våld och ordningsstörningar.
check Det finns ett tydligt behov av att vidta ytterligare åtgärder för att motverka ordningsstörningar och våld under och i samband med idrottsarrangemang. Ett viktigt led i det arbetet är att se till att meddelade tillträdesförbud följs.
check En förutsättning för att idrottsorganisationerna ska kunna ta sitt ansvar för säkerheten är att de har möjlighet att förhindra att personer med tillträdesförbud släpps in när ett idrottsarrangemang äger rum. Även polisen har ett behov av uppgifter om de personer som har tillträdesförbud för att kunna fullfölja sitt uppdrag.
check De uppgifter som ska få registreras och behandlas är bl.a. namn, fotografi, omfattningen av beslut om tillträdesförbud och överträdelser av gällande tillträdesförbud. Det föreslås vidare att idrottsorganisationer ska kunna få tillgång till och behandla uppgifter från registret om det behövs för att förebygga, förhindra eller upptäcka överträdelser av ett tillträdesförbud. Lagen ger en uttömmande uppräkning över vilka personuppgifter som under dessa förutsättningar får registreras.
check Hantering av personuppgifter innebär en risk för intrång i den personliga integriteten och det krävs därför en godtagbar balans mellan dels samhällets rättmätiga krav på att personer med tillträdesförbud hindras från att överträda det, dels skyddet för den personliga integriteten.
check Skyddet för den personliga integriteten ytterligare kommer att tillgodoses genom förslagen om bestämmelser om tillgången till personuppgifter, gallring, tystnadsplikt, rättelse och skadestånd. En begränsning av den interna tillgången till personuppgifter för Polismyndighetens tjänstemän och för idrottsorganisationernas personal och funktionärer kommer i praktiken innebära att alla personuppgifter som finns i registret inte vid varje tillfälle behöver behandlas av all personal som får behandla dem. Ett exempel kan vara att en ordningsvakt som har till uppgift att identifiera personer vid insläpp endast får del av namn på och fotografier över personer med tillträdesförbud som förväntas komma till arrangemanget. Vidare kommer den som arbetar för eller utför uppdrag åt en idrottsorganisation och därigenom tar befattning med en uppgift ur registret, t.ex. säkerhetspersonal, att omfattas av en straffsanktionerad tystnadsplikt och därmed inte obehörigen får röja vad han eller hon har fått veta om någon enskilds personliga förhållanden.
Skyddet för den personliga integriteten ytterligare kommer att tillgodoses genom förslagen om bestämmelser om tillgången till personuppgifter, gallring, tystnadsplikt, rättelse och skadestånd. En begränsning av den interna tillgången till personuppgifter för Polismyndighetens tjänstemän och för idrottsorganisationernas personal och funktionärer kommer i praktiken innebära att alla personuppgifter som finns i registret inte vid varje tillfälle behöver behandlas av all personal som får behandla dem. Ett exempel kan vara att en ordningsvakt som har till uppgift att identifiera personer vid insläpp endast får del av namn på och fotografier över personer med tillträdesförbud som förväntas komma till arrangemanget. Vidare kommer den som arbetar för eller utför uppdrag åt en idrottsorganisation och därigenom tar befattning med en uppgift ur registret, t.ex. säkerhetspersonal, att omfattas av en straffsanktionerad tystnadsplikt och därmed inte obehörigen får röja vad han eller hon har fått veta om någon enskilds personliga förhållanden.