Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Hildegard, Magnhild

Kimis tystnad kan ha kostat F1-karriären

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-16

Sportbladet försökte få ett samtal med Kimi Räikkönen

Sportbladets Anna Lindbäck jagade Kimi Räikkönen under Svenska rallyt – med begränsad framgång.

Från VM-hjälte och F1-stjärna till en rallyrookie.

Där har ni årets största crossover.

Sportbladet har gjort en djupdykning i fenomenet Kimi Räikkönen – motorvärldens mest media­skygge förare.

Hans komplexa relation till medierna kan ha kostat honom en plats i Ferraristallet och banat väg för en otippad rallykarriär.

Följ ämnen
Formel 1

”Han ger inga extra kommentarer,” säger Marcus Grönholm, totalsegrare av rally-VM 2000 och 2002.

Grönholm slår huvudet på spiken med det konstaterandet.

Vem han talar om?

Kimi Räikkönen, Ferrari-föraren som körde hem VM 2007 och nu satsar på rally.

Myten kring Räikkönen är att han är en lat festprisse som inte spottar i glaset, är ruggigt mediaskygg och långt i från en solstråle i PR-situationer.

De två sistnämnda personlighetsdragen kan bekräftas direkt.

Locket på

När Sportbladet punktmarkerade den finske megastjärnan under Svenska rallyt i Värmland i mitten av februari tog han bladet från munnen vid två tillfällen. Alltså två tillfällen under fem dagar.

Efter påtryckningar från media tvingade Citröen Räikkönen att ställa upp på en kort intervju under det obligatoriska mediaminglet. Det andra miniframträdandet kom under den officiella presskonferensen. Men sedan var det locket på och under VM-premiären bojkottade Räikkönen alla medier notoriskt.

F1-stjärnan kopierade Greta Garbo-attityden på ett närmast spöklikt sätt och vid upprepade tillfällen drog han ner sponsorkepsen över ögonen när fotograferna flockades runt bilen.

Snacka om en mardrömssituation för den internationella pressen.

”Vi satt och drack öl”

När övriga förare vid depåstoppen bollade ideér med mekanikerna, tuggade smörgås, tog en klunk kaffe och snackade med media valde Räikkönen att gömma sig i bilen, prata i mobiltelefon och totaldissa medierna.

Givetvis med en stängd bildörr, medan hans co-driver Kaj Lindström fick ta den ”mediala smällen” utanför bilen. En attityd som var återkommande under hela helgen.

– Kimi är smart som försvinner ifrån journalisterna, säger Marcus Grönholm skämtsamt.

– Nej, men ärligt talat är det bra att ett så stort namn har börjat köra rally. Det är bara positivt även om han tar uppmärksamhet från alla andra.

Men Räikkönen är ju galet mediaskygg?

– Ja, men det är han nog lite. Han är trevlig men vill bara inte prata med medierna, säger Grönholm till Sportbladet.

Känner du honom?

– Ja, lite. Vi satt på Sågens terass (Grönholms restaurang) och drack öl i somras. Han är helt okej. Men privat, när han är i ett gäng, så är han riktigt öppen och pratsam faktiskt.

Jaha, så vi måste bjuda honom på öl för att han ska snacka?

Grönholm svarar med ett skratt.

Alonso mer mediavänlig

När lättsamma rallyprofiler som exempelvis Mikko Hirvonen (som vann VM-premiären före Loeb) gör sin plikt mot sponsorer, team och fans, ständigt med ett leende på läpparna, så fortsätter den megahypade F1-kungen att bjuda på just ingenting.

Ovanstående försök till att skildra Räikkönens attityd fyller faktiskt en funktion. Faktum är att uppbrottet från F1 till viss del bottnar i superstjärnans komplexa relation till media.

Inför säsongen hade finländaren ett år kvar på sitt kontrakt med Ferrari. Men stallet gjorde en kovändning och efter en lång tid av spekulationer värvades Fernando Alonso.

Spanjoren tog över förarsätet och finländaren förpassades till frysboxen. En switchover som lär har stuckit den sistnämnda i ögonen.

Direkt efter att Alonso bekräftades som Ferraris nye stjärnförare började rykten kring storsponsorn Satander cirkulera. Tydligen skulle sponsorn ha varit ytterst aktiv i förarvalet.

Anledningen?

”En förare som kan samarbeta”

Alonso har ingen historia av samarbetsproblem, är mer mediavänlig och anses vara mindre komplicerad att ha att göra med än den finska diton.

Presidenten för Ferrari-stallet, Luca di Montezemolo, dementerade uppgifterna om att Satander var delaktiga i beslutet. Men samtidigt bekräftade han Räikkönens samarbetssvårigheter och att hans egendomliga attityd knappast talade till hans fördel.

Snarare kan den istället ha varit anledningen till att F1-karriären är lagd på is.

– Det är inte sponsorerna som väljer förare hos oss, men visst är de glada för Fernandos ankomst. Sedan så behövde vi en förare som kunde sammarbeta med ingenjörerna och mekanikerna på ett bra sätt och det anser vi att Alonso är bättre än Kimi på, även om Kimi besitter en stor talang för att köra en F1-bil, säger Ferrari-presidenten till Autosport.

Alain Prost, flerfaldig VM-mästare i F1, sågade Räikkönens attityd och inställning i fransk radio i slutet av januari.

Då späddes nidbilden på om att Räikkönen är en dryg finländare med divalater.

– Kimi kommer att försöka köra rally. Men han är lat, festar gärna och tar gärna ett glas. Han är en fantastisk förare men det finns vissa medarbetare hos Ferrari som inte gillade att han tog avstånd från ingenjörerna. Ibland hade han helt enkelt svårt att uppträda som en del av teamet, säger Prost.

”Mycket skitsnack inom F1”

När Räikkönen inledde sitt sabbatsår från F1 hänvisade han uppbrottet till att han tappat motivationen och var sugen på en nytändning. Redan inför WRC-debuten hyllade Räikkönen rallyvärldens mer lättsamma och öppna atmosfär.

– Det är så mycket politik och skitsnack inom F1. Det här är en helt annan värld. Tävlingarna är annorlunda och människorna är annorlunda. Det verkar vara mer öppet och lättsamt mellan teamen här i rally-VM, säger Räikkönen till wrc.com.

Att återvända till banracingen är för tillfället inte aktuellt. När Sportbladet får en pratstund, i ett kaosartat slagfält med journalister, avslöjar Räikkönen att han kan tänka sig att satsa på rally permanent.

När gör du F1-comeback?

– Jag vet inte. Jag saknar inget med F1. Jag har inga planer för nästa år ännu. Vi får se hur det går. Om det går bra så är det en stor chans att jag fortsätter med rally. I slutet av säsongen bestämmer jag mig för hur mina planer för nästa år ska se ut, säger Räikkönen.

Co-drivern Kaj Lindström:

– Killen vet hur man kör rally och han är en stor talang. Är man van vid andra bilar med bra hästkrafter så klarar man även en WRC-bil. Det är inte problemet, utmaningen är att han måste lära sig att lita blint på mina noter och köra efter det, säger Lindström till Autosport.

Men den mediaskygga attityden till trots – Kimi Räikkönen har med sin stjärnglans sprängt sig in i WRC-serien med besked.

Inte rent placeringsmässigt men väl som rallyts just nu hetaste förare.

Följ ämnen i artikeln