”Hon har tjänat 45 miljoner”

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-02-08

...och kassakistan kan fyllas på än mer

glamour Anja Pärson kan om hon vill luta sig tillbaka och ta det lugnt. Enligt varumärkesanalytikern Jan Källman har hon dragit in omkring 45 miljoner. Och på fem års sikt är hennes varumärke värt minst 75 miljoner kronor.

Hon syns oftast som den enkla jäntan från Tärnaby.

Men Anja Pärsons är inte bara en vanlig norrländska - hennes framgångar i pisten har gjort henne till mångmiljonär.

-Med prispengar och sponsoravtal borde hon fått in runt 45 miljoner kronor, säger varumärkesanalytikern Jan Källman.

Anja Pärson, 23, är hetare än någonsin i Sverige - och världen.

Fartsatsningen och VM-guldet har gett genomslag och mängder av journalister från runt om i världen trängs när Anja kallar till presskonferens i Bormio.

Det gör att Anja kan räkna med att fylla kassakistan med än mer miljoner de närmaste åren.

Till de många hon redan har.

Kan leva sitt liv i lyx

Alla hennes avtal är hemliga men varumärkesanalytikern Jan Källman tror att Anja fått in cirka 45 miljoner sedan hon slog igenom.

-Det är svårt att säga när man inte har tillgång till avtalen. Men utifrån vad andra idrottare får så kan man uppskatta det till så mycket, säger han.

-Det drog nog igång hyfsat ekonomiskt 2002. I fjol blev det ordentlig skjuts och i år kan hon nog komma upp i 15 miljoner inräknat prispengar, bonusar och sponsorpengar, säger Källman.

Helt klart skulle Anja kunna sluta idag - och leva i lyx och glamour resten av livet.

Men nu är det inte så intressant för världens bästa Anja. Hon riktar in sig på skidåkning och nya rekord.

Tidigare skötte Anjas mamma Madeleine Pärson affärerna och när hon bodde i Sverige hade de bolaget Anja Pärson AB till sin hjälp.

Stort intresse i Europa

Nu har Anja flyttat till Monaco och slipper de höga svenska skatterna. Något bolag är inte längre nödvändigt, och mamma får hjälp i miljonförhandlingarna av advokaten Martin Klette.

Han bearbetar nu den internationella marknaden.

-Det finns ett stort intresse för Anja i Europa. Men detaljer om vilka företag det handlar om är hemliga, säger Klette.

Jan Källman berättar att fartsatsningen och guldet i super-G betyder mycket internationellt.

-Ett bra VM betyder två-tre miljoner bara i bonus. Men den stora grejen med fartsatsningen är intresset på marknaden. Det blir en otrolig exponering under ett VM och hon har en bra förhandlingsposition i och med att det är ett OS nästa år, säger han.

-Sett på fem års sikt är Anjas varumärke värt minst 75 miljoner. Men det bygger förstås på att hon får vara frisk.

Här är Anjas alla sponsorer

Johan Rikner

Följ ämnen i artikeln