Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Kevin, Roy

Nosen – som väckt en jättediskussion

Publicerad 2012-02-07

Vettel: ”Vi har försökt hitta små luckor i reglementet”

Red Bull har gjort det igen.

Skapat en bil som alla diskuterar.

Den här gången handlar det om ett hål.

I går presenterades Red Bulls nya bil, RB8 som ska ta Sebastian Vettel till hans tredje VM-titeln. Bilen är en utveckling av RB7 och precis som Ferrari, Force India och Lotus har den en puckel i på framdelen.

Den har kommit till efter en ny regeländring, men det som skapat diskussionen är inte puckeln utan det hål som Red Bull har på puckeln. Italienska Autosprint frågade:

– Är det för att kyla KERS?

Och brasilianska O Estado de S.Paulos F1-expert skriver:

”Det första jag tänker på är om det är ett luftintag för att styra luften till diffusorn.”

Även finländska MTV3 och Caterhams teknikchef Mike Gascoyne funderar på om det handlar om ett luftinsläpp  och om det ska användas som en kylare.

”Försökt hitta små luckor”

Men vad det är kan ingen svara på. Red Bull säger ingenting och Sebastian Vettel antyder att:

– Vi har försökt att hitta små, små luckor i reglementet.

Han är medveten om att just den delen kommer att diskuteras och FIAs tävlingsledare Charlie Whiting är i Jerez för att hålla ett extra vakande öga på bilarna under det fyra dagar långa testet som startat i dag:

– Årets nos håller den maxhöjd som reglerna tillåter precis på puckeln, men det har inte förändrat chassits form så mycket, Vi har haft ungefär samma form på chassit, men nosen var vi tvungna att sänka, precis som många andra team och det gör att frampartiet är rätt fult, sa Adrian Newey som designat bilen i samband med presentationen.

– Vi har försökt att göra bilen så snygg som möjligt, men detta är ingenting vi hade valt att ha där om det inte varit så att vi måste. Jag skulle säga att RB8 är den fjärde generationen och det startade med bilen 2009, RB5. Så detta är väl den bilens barnbarns barn.

Ett mycket omdiskuterat sådant.

Följ ämnen i artikeln