Här är F1-förarnas allra vanligaste syn

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-22

Lewis Hamilton och Timo Glock – det är vårens stora kungar.

När det handlar om omkörningar.

Följ ämnen
Formel 1

Inför säsongen gjordes stora regeländringar inom F1 för att främja omkörningarna och tyska Auto Bild Motorsport har analyserat omkörningarna i de inledande fem loppen.

Det visar två saker.

Att säsongen inte är den med flest omkörningar – även om det gjorts mer än dubbelt så många omkörningar som i fjol och att de flesta omkörningarna görs av en bil utan KERS (förklaring längst ner på sidan) i kamp mot en bil med KERS.

Flest omkörningar hittills har McLaren-Mercedes Lewis Hamilton, med KERS, gjort tillsammans med Toyotas Timo Glock, utan KERS.

En bromskloss

– Det är faktiskt så att varje omkörning är en liten seger eftersom det är enormt svårt att köra om inom F1, säger Timo Glock till tidningen.

Men han drar fördel av att han gjorde ett smart däckbyte i Malaysia och med sina intermediates tog han fem bilar och i regnloppet i Kina körde han om sex motståndare.

Strax efter Hamilton, Glock finns Fernando Alonso, Renault, före överraskningen Adrian Sutil, Force India och Robert Kubica, BMW.

Den förare som är bäst på att försvara sig är Red Bulls Sebastian Vettel, och inte Jarno Trulli som av många anses vara fältets stora bromskloss.

Italienaren har redan släppt nio bilar förbi sig och är tillsammans med Kimi Räikkönen tredjen sämst på att hindra omkörningar.

Den unge tysken som vann i Kina har inte blivit omkörd en enda gång under säsongen. Om man räknar kraschen med Robert Kubica i Australien som en omkörning så hamnar han på en – och är trots det bäst i fältet.

Till Monaco kommer Red Bull för första gången med en ny dubbel diffusor, den förväntas ge teamet ett par tiondelar per varv.

Beror på vädret

–Vi ska kunna vara med och kämpa om segern i Monaco, en seger där vore fantastiskt, säger Sebastian Vettel till motorsporttotal.

– Hur mycket snabbare bilen kommer att vara i Monaco är omöjligt att säga, den banan är olik de andra och därför är det svårt att se hur stort steg vårt framsteg är.

Det gör att han säkerligen kommer att kunna behålla sin fina statistik och något KERS kommer stallet inte att använda sig av förrän alla andra gör det.

Men en sak är tydlig, de många omkörningarna i de fem första loppen 2009 beror inte på KERS - utan på det usla vädret i Kina och Malaysia.

Följ ämnen i artikeln