Svensk har chansen på fabrikskontrakt med Mercedes

Publicerad 2013-08-19

Världsmästaren: ”Han har potential att bli riktigt bra”

Tredjeplatse i lördags var Rosenqvists 12:e pallplats i år.

Vägen är utstakad.

Först en mästartitel, sedan en fabrikskörning DTM.

Och därefter förhoppningsvis formel 1.

Under våren körde Felix Rosenqvist bra i EM för formel 3. Han vann ett par lopp, men han var ändå långt efter mästerskapsledaren Rafaelle Marciello, Italien.

– Det skiljde närmare 100 poäng mellan oss, säger Felix Rosenqvist.

– Sedan kom den där magiska helgen på Red Bull Ring.

Där under den femte deltävlingen skrev svensken historia. Han vann alla tre loppen, han hade det snabbaste varvet och satte banrekord. Efter det vann RTL Masters för andra gången, och det har bara F1-föraren Valtteri Bottas lyckats med tidigare. Han har fått beröm av Mercedes F1-chef och den före detta F1-världsmästaren Damon Hill hyllade svensken i Sportbladet.

– Han kan bli något stort om han fortsätter på samma spår. Han har verkligen potential att bli riktigt bra, hävdar Hill.

Positivt med pallplats

Inför helgens tävling på Nürburgring skiljde det 24,5 poäng mellan den ledande italienaren och den jagande svensken, men trots en pallplats i det första loppet så ökade gapet till italienaren. Rosenqvist fick ett motorstopp i samband med startsekvensen av det andra loppet  och rasade till plats 25. Han körde sedan om 16 konkurrenter och var nia i mål och i söndagens lopp slutade han sedan femma. Nu skiljer det 72,5 poäng, varje seger ger 25 poäng och nio lopp återstår.

– Det är alltid positivt att kunna kliva upp på pallen, men överlag gick saker och ting inte som jag hade hoppats på den här gången, säger Felix Rosenqvist.

– Vi var ett steg bakom våra huvudrivaler den här helgen, och saknade den där sista tiondelen.  Motorstoppet i starten av det andra loppet kostade mig värdefulla poäng, och det faktum att jag satte snabbaste varv indikerar  att vi hade kunnat utmana om segern – men det var i alla fall ett av de roligaste racen jag har kört! Vi har haft några riktigt, riktigt bra helger den senaste tiden, och det är oundvikligt att det förr eller senare går lite sämre – sådan är motorsporten. Jag ser redan fram emot nästa tävling, och vi kommer att göra allt vi kan för att göra ett bättre jobb då.

Samma stall som Vettel

Han kör för Mücke Motorsport (Mercedes), ett stall som fostrat F1-mästaren Sebastian Vettel och flera andra förare med meriter från racingens högsta klass (Christian Klien, Robert Kubica, och Sébastien Buemi). Stallet har också ett team i den tyska serien DTM där fabriksstall från Mercedes, Audi och BMW kämpar i ett mycket tufft mästerskap. Det är också en serie som tagit mästare vidare till F1, Paul di Resta kör numera för Force India.

– Just nu är fokus på en fabriksstyrning i DTM nästa är. Det är tuffare än F1 där det finns mellan fem och tio betalförare, i DTM är alla fabriksförare, även om man självklart inte har samma topp, säger Felix Rosenqvist.

– Efter det får vi titta vidare, min långsiktiga dröm och målsättning har alltid varit formel 1.

Först vill han vinna EM-titeln och ta ännu ett steg närmare sin dröm.

Följ ämnen i artikeln