Rasar – märker du skillnaden?

Publicerad 2014-03-18

F1 hotas med stämning – sporten i krismöte

Bilden till vänster är från F1-säsongen 2013 – den till höger från 2014.

Om du inte ser skillnaden kommer du i alla fall höra den.

Efter att Australiens Grand Prix hotat med en stämning har nu F1 kallat till krismöte över avsaknaden av ljud.

Sportbladets krönikör Anna Andersson beskrev hur F1-premiären i Australien inte kändes som ett Formel 1-lopp utan snarare ”som om du står på en rastplats på A5 någonstans mellan Darmstadt och Frankfurt am Main i Tyskland... Men det är inte det som jag vill ha när jag står intill Albert Park en helg i mars. Då vill jag ha formel 1. Jag vill ha ljudet som får mig att känna hur snabbt bilarna går”.

Hörselskydden borta

Andersson var långt ifrån ensam över att förfasas över Formel 1:s nya verklighet. I ett försök att få en miljövänliga image har sporten till den här säsongen skrotat den gamla V8-motorn på 2,4 liter och ersatt den med en ”power unit” på 1,6 liter.

Resultatet hörs tydligt i den här videojämförelsen. Den syns också med blotta ögat då hörselskydden är helt borta på bilderna från 2014.

Efter loppet i Australien kallades de nya vrålåken för allt från ”golfbilar” till en ”Toyota Prius Grand Prix”. Arrangören uppskattade inte heller förändringen och hotade att stämma F1.

– Det är ett uppenbart kontraktsbrott. Jag talade med Bernie Ecclestone (chef för F1-cirkusen) och det här är inte vad vi betalat för. Det här kommer att bli en fråga för alla tävlingar. När du satt på huvudläktaren kunde du knappt höra bilarna på målrakan. När du tar bort den spänningen så kommer det bli svårt att sälja biljetter, säger ordföranden för Australiens Grand Prix Ron Walker enligt London Evening Standard.

”Då kan det bli för sent”

Den gamla V8-motorn producerade ett ljud som kunde nå så högt som 140 decibel, precis under gränsen där du kan förlora din hörsel permanent, skriver London Evening Standard. Nu lovar Bernie Ecclestone att utreda frågan.

– Jag är inte skräckslagen för ljudet, jag är skräckslagen för avsaknaden av ljud, säger Ecclestone som redan på måndagseftermiddagen träffade Jean Todt, ordförande i Internationella bilsportförbundet, skriver TT.

– Vi sa att vi måste se över om det går att få bilarna att låta som racingbilar. Jag vet inte om det är möjligt, men det ska undersökas. Jag tror att vi låter det gå några race och sedan ser vad vi kan göra, men vi kan inte vänta hela säsongen för då kan det bli för sent.

Jämför själv skillnaden på årets och förra årets bilar (Obs: Extern länk)

Följ ämnen i artikeln