Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Orvar

Första sponsorn efter otrohetsskandalerna

Publicerad 2011-06-29

Tiger Woods ska göra reklam
för japanskt läkemedelsföretag

Tiger Woods har skrivit på sitt första reklamavtal sedan otrohetsskandalerna.

Golfstjärnan ska bli affischnamn för ett japanskt läkemedelsföretag.

”Han matchar vår PR-inriktning”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Tiger Woods har inte haft det lätt sedan den första av flera otrohetskandaler läckte ut i november 2009.

Från att ha varit en av idrottsvärldens mest aktade stjärnor förbyttes amerikanens renommé till raka motsatsen.

Sedan dess har Woods inte varit den dominant på golfbanorna som han än gång var – och ingen tycks längre vilja förknippa sig med den slocknande världsstjärnan.

Smärtstillande gel

Men i dag, efter flera tunga sponsoravhopp, skrev 35-åringen sitt första reklamavtal sedan skandalerna svärtade ner hans rykte.

Det japanska läkemedelsföretaget Kowa Company Ltd. har kommit överens om ett treårskontrakt med Woods – som ska bli affischnamn för en smärtstillande och antiinflammatorisk gel.

”Kowa är övertygade om att Tiger Woods, med sina framgångar som golfspelare och fantastiska närvaro, matchar vår PR-inriktning”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Agenten: Mer avtal väntar

Tidigare under 2000-talet hade Woods en reklambudget på 90 miljoner dollar, motsvarande 548 miljoner kronor. Nu hoppas golfikonens agent, Mike Steinberg, att jänkaren kan få igång PR-verksamheten igen.

– Jag ser inte det här som hans första eller andra avtal. Jag tycker att det här visar hans fortsatta ställning som global attraktionskraft. Jag är inställd på att göra fler tillkännagivanden under året, säger Steinberg enligt AP.

Woods har inte spelat på över en och en halv månad, sedan han drog sig ur Masters efter bara nio hål på grund av efterhängsna knä- och hälskador. Det är fortfarande oklart när han kan vara tillbaka på golfbanan.

Följ ämnen i artikeln