Macau ska ta Eriksson till F1

Uppdaterad 2012-11-12 | Publicerad 2012-11-10

Jimmy Eriksson.

Det handlar om millimetrar – om du snuddar muren och försvinner.

Eller om du klarar dig och vinner.

En seger i Macau kan rädda en hel karriär.

– Man har så otroligt mycket vinna på just den tävlingen, säger Jimmy ­Eriksson.

Han är en av två svenska 20-åringar som är på väg till Macau för att köra en av årets tuffaste tävlingar, stadsloppet som också anses vara ett VM för formel 3-­förare. Annars kör de bästa förarna i olika serier, men här möts de en gång om året, under otroligt tuffa förutsättningar.

Det handlar om flera kval och ett långt lopp på en bana som inte förlåter ett enda misstag.

– Lyssnar du på F1-förare som Nico Rosberg och Lewis Hamilton som kört i Macau så säger de att det är tusen gånger värre än att köra i Monaco, säger Felix Rosenqvist som nu kör tävlingen för tredje gången.

I fjol inledde han träningen med en krasch när det var gulflagg och det straffet drog han sedan med sig hela helgen.

En viktig merit

– Det är extra tuffa förhållanden här, om du bara snuddar muren så kraschar du, säger han.

– Man måste ta det lugnt, inte hetsa efter varvtider på kvalet och vara smart.

Förare som lyckats i Macau har fått en viktig merit på väg vidare i karriären. Det första loppet kördes 1983 och då vann Ayrton Senna, sju år senare hette segraren Michael Schumacher och 1991 vann David Coulthard. Året efter, 1992, stod Rickard Rydell som första – och hittills enda – svensk högst upp på pallen. Han har sedan haft en framgångsrik karriär i bland annat WTCC.

– Vinner man där så får man en skjuts framåt, folk har ögonen på dig, säger Jimmy Eriksson som i år vann tyska F3 med Lotus. I Macau kör han dock med ett annat stall.

Startar på torsdag

– Jag åker dit med ett bra självförtroende, men har ingen jättepress. Det är så otroligt mycket som ska stämma för att man ska lyckas där, men självklart så hoppas jag på seger. Det är en väldigt, väldigt viktig tävling för den framtida karriären.

En karriär som förhoppningsvis en dag ska nå ända fram till F1.

– Jag hoppas att kunna stanna hos Lotus i många år framöver och det stallet finns ju i flera serier och är representerade hela vägen upp till toppen, säger han.

Tävlingen startar med kval på torsdag och avslutas på söndag.

Motorlistan

1 Sebastian Vettel

Tysken straffades efter F1-kvalet till Indiens GP. Han tvingades starta sist, men körde upp sig till plats tre. Det gör att han fortfarande leder VM, tio poäng före Fernando Alonso när två lopp återstår, den 18 och 25 november.

2 P-G Andersson

Tillsammans med Emil Axelsson satsar han på ett VM-guld i Spanien. Inför säsongsavslutningen av S2000 har han två poäng upp till ledaren Craig Breen, Irland. Dock var det en tung inledning i de tuffa förhållandena, sedan de haft problem med en drivaxel är de tre och en halv minut efter irländaren.

3 Sebastien Loeb

Världsmästaren i rally kör säsongens sista VM-deltävling i Spanien den här helgen. Han har dominerat sporten i många år, men gör nu sin sista hela VM-säsong. ‧Efter fredagens sex etapper är det norrmannen Mads Östberg som leder, Loeb är 27 sekunder efter.

4 Mattias Ekström

DTM-föraren har kontakt med Audi till och med 2013, men det ryktas nu om att han förhandlar med mästarteamet BMW.

Följ ämnen i artikeln