Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Brynolf

”Varit tufft, kraschen satte sina spår”

Uppdaterad 2011-08-12 | Publicerad 2011-08-11

Richard Göransson om vägen tillbaka efter olyckan

Richard Göransson är tillbaka efter den svåra kraschen.

Tillbaka efter jättekraschen – både fysiskt och mentalt.

- Att bromsarna inte fungerar är det värsta som kan hända en racerförare. Så jag har tänkt väldigt mycket, det  var en traumatisk upplevelse, säger Richard Göransson.

I morgon är det STCC-race igen för Richard Göransson. På hemmabanan Gelleråsen ska han försöka ta säsongens andra seger. Och för första gången på länge mår han bra.

- Det har varit tufft, kraschen satte sina spår. Så semestern kom lägligt, nu är jag riktigt sugen på att tävla igen, säger han.

Det var den 23 april som Göransson kraschade rakt in i en betongmur på Jyllandsringen. Med två varv kvar ledde han, när bromsarna plötsligt låste sig.

Sensationell comeback

På sjukhuset konstaterades att han hade frakturer på två ryggkotor. Rehabiliteringstiden sattes till tre månader, men redan i Göteborg för snart två månader sedan gjorde han sensationell comeback, dessutom med seger i det andra racet.

- Men det var jobbigt, jag spände mig i onödan och kände en osäkerhet. Att tappa bromsarna på bilen ska ju aldrig få hända. Det var traumatiskt och jag har fått bearbeta det ordentligt.

”Målet är att vinna”

Inför och efter tävlingarna i Göteborg har konkurrenterna lyft fram Göransson som en kandidat till slutsegern. Men själv tonar han ner förväntningarna.

- Det är näst intill omöjligt. Det uttalade målet är att vinna "vårt" mästerskap, från Göteborg och framåt. Nu är det dags att köra på min hemmabana, och då finns det inget annat än att vinna för mig.

En extra morot är den ständiga fajten mot Janne "Flash" Nilsson. De båda har 35 STCC-segrar var, och Göransson vill gärna gå om igen.

- Det är dags att visa gammelgubben vem som är bäst. Jag får se till att återställa ordningen.

Det är inte många tävlingar kvar för vare sig Göransson eller Nilsson att ta täten. Nästa år kör båda i utbrytarligan, TTA.

- Det var ett ganska enkelt val. Vi vill förbättra motorsporten i Sverige på ett sätt som STCC inte vill. Det är lite olyckligt att det är två olika serier, men vi får väl se hur det blir i vår. Vi kommer att ha 20 bilar på startlinjen i alla fall, det är helt klart.

Följ ämnen i artikeln