DRAMATIK PÅ LIV OCH DÖD

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-25

Jag vill inte se folk dö inför mina ögon. Inte ens för 420 euro – biljetten

Jodå, äntligen kom stilettklackarna och de rika och berömda till Formel 1 och till Monaco. Men inte nog det med det: Vi fick se ännu en knivskarp körning av motorvärldens nya kung Jenson Button. Han varvade till och med förra årets segrare Lewis Hamilton. Quelle humilisation.

Följ ämnen
Formel 1

Jag vet inte om ni läste min rapport i går om förberedelserna inför årets Grand Prix i Monte Carlo, men i så fall minns ni kanske att jag ondgjorde mig lite över att det var ont om vackra, dyrbara och spektakulära människor i publiken.

Det var ont om publik överhuvudtaget.

Kris, kallas det visst.

Kostar biljetterna 5 000 spänn så kanske det svider lite även i skinnet på en Louis Vuitton-väska.

I går kom dock äntligen de där människorna, såna som får andra att vända sig om, till Monte Carlo. Kvinnor mest, självklart, men även en del rasande stiliga karlar.

Titta på skorna på sidan ett. Jag vet inte vad de kostar, men jag kunde konstatera att kvinnan som bar dem lagt ner åtskilliga hundratusen på sitt utseende. Och gjort det bra. Hon såg ut lite som en Victoria Silvstedt med stil, om ni förstår hur jag menar. Hennes boyfriend såg i alla fall nöjd ut och märkte inte när jag smög mig på bakifrån för att smygfotografera.

Tur det, kanske...

Allt skedde inom loppet av någon sekund

Men vad får man för 420 euro nu för tiden – 5 000 lumpna spänn? Vad fick vi se på vår läktare?

Ja, till att börja med ett bra lopp – trots att det slutade nästan exakt så som det såg ut under första varvet när de passerade under oss. Däremellan hände dock en hel del, med betydligt fler omkörningar och mer dramatik än normalt.

Jag tyckte först att platsen var märkligt kass för att vara så dyr. Men så förstod jag varför: det var under oss allt hände.

Plötsligt, inom loppet av nån sekund, skedde det.

Det gällde att inte peta näsan, att man inte tagit kisspaus eller tittade in i sin kamera för då hade man missat allt.

Plötsligt blir det trångt under oss på banan. Två, tre bilar kommer in mot oss på bredd och ingen viker ner sig inför svängen. Två bilar – den ena är en Red Bull – hakar fast i varandra och börjar glida på asfalten – rakt mot vårt håll och mot en mur.

Stor dramatik.

Alla andas ut

Jag märker på alla att det är det här de helst av allt vill se. Ingen vet ju hur det ska sluta. Bilarna går i ett par hundra kilometers hastighet. Alla håller andan. Det är en dramatik på liv och död – inför våra ögon.

Smack. Bilarna glider in i räcket som visar sig vara stoppat med hundratals bildäck. Förarna sitter kvar. Red Bull-bilen är trasig, föraren, tysken Sebastien Vettel, hjälps ut, medan den andra bilen lyckas rulla ut igen. Red Bull-föraren är arg och vägrar lämna banan. En vakt får tvinga honom.

Alla andas ut – tror jag. Jag gör det i alla fall. Jag vill inte se folk dö inför mina ögon. Inte ens för 420 euro biljetten.

Några varv senare händer nästa incident. Vi sitter på en läktare 20 meter ovanför banan. En annan Red Bull-bil glider rakt in i väggen strax bredvid. Den föraren är lika arg. Bilen hissas bort av en lyftkran på några sekunder. Några vakter är lite illa ute när de står på banan och försöker visa de andra förarna hur de ska köra.

Mer än så är det inte.

Men det är en fantastisk upplevelse ändå att sitta så nära och se människor som kör bil i såna hastigheter att minsta felbeslut kan leda direkt i döden. På väg ut ur vår kurva sker en omkörning 30 varv senare. När föraren nästan är förbi kör han in framför den andra bilen – som tvingas svänga undan blixtsnabbt för att inte bli kraschad.

Han gör det. Men vad hade hänt om han kört rakt fram. Vem har företräde? Är det alltid den snabbaste?

Jenson Button är en gåta. Eller inte. Han kunde ju köra bil, han hade vunnit F1-lopp, men han var en man som i våras skulle gett flera hundra i odds som vinnare av hela cirkusen i år.

Som om Finland skulle kvala in och vinna fotbolls-VM. Som om Skövde AIK vann Champions League. Varför vinner han? Någon måste analysera den där lilla detaljen ”rear diffuser” så att jag begriper. Eller ”kers” som också anses livsviktig.

Kers betyder Kinetic Energy Recovery System och används av Formel 1-bilar i år. Det är ett framdrivningssystem som fungerar ungefär som en ”hybridfordonsdrivning på en hybridbil som till exempel Toyota Prius då man samlar upp kraft i samband med bromsning i ett batteri.”

– Skillnaden är att kraften kan användas via en starkare motor och man kan använda den extra 80 hästkrafter starka kraften under kortare perioder upp till 6,8 sekunder, bland annat vid omkörningar och accelerationer, skriver en tillverkare, men det gör i alla fall inte mig klokare.

Särskilt när jag förstår att just Toyotastallet i F1 inte använder kers.

Men annars är jag inte säker på att Formel 1 är bäst live.

Man fick ingen som helst service värd namnet. Okej, en högtalare talade om hur det gick – antar jag – men det var ingen som hörde ett ord av vad han sa på grund av motorljudet som var nånstans runt 300 decibel. Det fanns ingen storbildsskärm som gjorde att man kunde se loppet, ingen resultattavla så att man såg ställningen. Det betydde att man vissa stunder bara hade koll på sin egen lilla värld som var 50 meter lång. Plötsligt hade en Ferrariförare försvunnit - då fick man gissa. Plötsligt hade Rubens Barrichello kört förbi Kimi Räikkönen. Plötsligt var det en lucka på 100 meter mellan två Brawn-förare. Hur den gått till hade vi ingen aning om.

Hur gick det för stilettkvinnan?

Bra, tror jag. Hon såg lycklig och uppvaktad ut hela loppet. Såg inte så mycket. Pladdrade mest. Såg lite bedagad ut. Men skorna var snygga, onekligen.

När jag gick från min sektion efteråt berättade jag för mina två lätt medelålders grid girls från dagen innan att de var på omslaget till Skandinaviens största tidning den här söndagen. De såg inte så imponerade ut. Sa nåt som lät som att det händer dem hela tiden. Eller också sa de att de inte förstod min franska, jag uppfattade inte exakt.

I efterspelet finns också ett hot från arrangörerna här i Monaco: är inte Ferrari med nästa år så kanske Monte Carlo inte ansöker om att få ett lopp. Ferrari hotar dra sig ur på grund av de nya reglerna – och då vill inte Monaco vara med eftersom de missar alla tusentals Ferrari-fans.

Tomt hot?

Kanske. Men jag tvivlar på att F1-bossarna vågar ta risken.

Följ ämnen i artikeln