Lotta Schelins nya satsning – på femåriga flickor
Publicerad 19.51
Hur går du vidare efter medaljer i VM och OS, efter målrekord och Champions League-titlar?
Lotta Schelin har bestämt vad hon ska ta sig an härnäst.
Femåringar.
Fotbollen är framme nu. På 30 år har damfotbollen växt till en global gigant och borta är tiderna när flickor mötte motstånd eller i brist på lag behövde spela med pojkar.
Så känns det iallafall.
Sedan tittar man på siffrorna och stånkar åt att bara 17 miljoner flickor och kvinnor sparkar boll i organiserad form, att ställa mot 250 miljoner pojkar och män. Låter du alla världens fotbollsspelare representeras av femton personer så är bara en tjej. Andelen tränare, domare och styrelseordföranden är lika liten.
Inspiration från filmen ”Vaiana”
En som inte frustar och gnäller, utan vill göra något åt saken är Lotta Schelin. Sex år efter avskedet från elitfotbollen har hon funnit ett nytt projekt att engagera sig i. Anfallsikonen är numera den enda ambassadören för Uefa-projektet Playmakers som särskilt riktar sig till flickor i åldern fem till åtta.
Du önskar en hisspitch?
Tänk en sagostund baserad på filmerna ”Frost” eller ”Vaiana”, där berättandet bryts upp av boll-lekar utifrån handlingen. Med fotbollar i pastellfärger.
– Det är så jäkla häftigt. Tränaren berättar om en drake och plötsligt måste barnen ta med bollarna till andra sidan och skydda dem från den, säger Schelin.
Varför är det viktigt att vända sig mot flickor?
– Det har jag tänkt mycket på. Jag hade en rå passion och sket i allt runtomkring bara jag fick spela. Men det finns länder som nästan helt saknar verksamhet för flickor och då måste du ha skinn på näsan för att ändå börja i ett pojklag. Tänk hur många som försvinner redan där, som inte upplever att fotbollen är för dem. Eller vars föräldrar tycker så. Det är för dem vi måste sänka barriären.
Lockar helt nya ledare
Sedan samarbetet mellan Uefa och Disney introducerades 2020 har projektet spridits till 46 länder i Europa. Över 7 000 ledare har utbildats i den speciella pedagogiken och 117 000 barn har med draghjälp från snödrottningen Elsa fått sin första kontakt med organiserad fotboll. Tidigare i år blev Lotta Schelin den första ambassadören för Playmakers och den titeln tänker hon hålla hårt i. Resa omkring, snacka runt, låta växa.
Playmakers är del av en större satsning som Uefa kallar Unstoppable, där organisationen investerar 12 miljarder kronor fram till år 2030 för att öka fotbollens popularitet på damsidan.
– I slutändan kämpar vi för att fler ska våga drömma. Att fler ska spela fotboll. Sedan är det svinviktigt att det finns en sluss in i annan fotboll när flickorna blir åtta år. I Sverige finns det steget, men det är inte lika givet i alla länder, säger hon.
Men funkar det då? Vill barnen kombinera saga med fotboll?
– Ja! När jag pratade med Norges ordförande Lise Klaveness blev hon begeistrad över att jag engagerar mig. ”Playmakers är superbra, vi har ökat på flicksidan hur mycket som helst tack vare det”, sa hon. Och det är ändå Norge, där man tror att fotbollen redan är för alla. Tänk vilken nytta det gör på andra platser. Det är coolt.
Finns det fler fördelar?
– Ja, också på ledarsidan. Två tredjedelar av tränarna är kvinnor och jag tror det var 42 procent av dem som saknade tidigare erfarenhet av coachning. Så vi når också vuxna som annars inte hade kommit in i fotbollen.
Så vad ska en förening göra som vill börja?
– Kontakta förbundet. Då får man allt material.