Schumachers fans rasar mot reklam

Publicerad 2014-03-04

Fortsätter att marknadsföra sig med F1-mästaren

Så här ser det ut när besökare surfar in på Hassias hemsida.

Michael Schumacher kämpar för sitt liv på sjukhus i franska Grenoble.

Samtidigt marknadsför ett tyskt vattenföretag sitt mineralvatten med tyskens ansikte och orden ”redo att spela”.

Detta trots att man lovade att sluta för två månader sedan.

Över två månader har gått sedan Michael Schumachers allvarliga olycka i de franska alperna. Den sjufaldige F1-mästaren har tillbringat tiden sedan dess nedsövd på sjukhuset i Grenoble.

De senaste bekräftade uppgifterna kring tyskens tillstånd är tre veckor gamla och löd att processen att väcka honom var inledd. Men sedan dess har det publicerats uppgifter om lunginflammation och att processen till och med är avbruten – något Schumachers manager Sabine Kehm dementerat.

”Redo att spela”

Samtidigt som Schumacher kämpar för sitt liv rasar fans till F1-mästaren enligt International Business Times över att tyska vattenföretaget Hassia använder stjärnans namn och bild kommersiellt som del av en reklamkampanj.

På bildenhåller Schumacher en fotboll med reklamtexten ”Mineralerna tillbaka – redo att spela”.

Reklamaffischen trycktes i januari, kort efter Schumachers olycka och skulle vara en del i en flera månader lång kampanj.

Redan i januari hamnade Hassia i blåsväder efter att ha publicerat reklamen i i ett tyskt fotbollsmagasin. Då meddelade vattenföretaget att man ”reagerat omedelbart” för att stoppa reklamen.

Reklamen kvar

– Vi reagerade omedelbart efter olyckan och ställde in radio, tv, och utomhusreklam. Vi kunde dock inte ersätta denna reklam på kort tid, sa en talesman för företaget då enligt IBT.

Trots löftet att dra tillbaka reklamen i januari används Schumacher-bilden alltjämt i kommersiellt syfte. Surfar man in på företagets hemsida i dag – två månader efter den ursprungliga kontroversen – möts besökare alltjämt av en bild på Schumacher direkt när de kommer in.

Följ ämnen i artikeln