Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Kevin, Roy

McLarens F1:a kan bryta mot reglerna

Publicerad 2012-02-03

F1-bilen ska ta Hamilton och Button tillbaka till toppen

McLaren satsar mot VM-titel.

Med en F1-bil som kan bryta mot reglerna.

Det hävdar en av stallets medarbetare.

VÄNTAS FÅ KRITIK En av medarbetarna menar att det finns innovationer på Mclarens nya bil som verkligen är iögonfallande. ”Det är möjligt att andra team protesterar mot dem”, säger Geoff McGrath.

I går lanserades McLarens nya bil, MP4-27, en bil som ska ta teamet tillbaka till toppen och se till att det vinner sitt första VM sedan 2008 då Lewis Hamilton var säsongens man.

De senaste två säsongerna har Red Bull och Sebastian Vettel dominerat och McLaren har varit efter sina konkurrenter under den första delen av säsongen.

Därför har stallet i år satsat på flera nya tekniska lösningar, idéer som gömdes mycket bra under presentationen i onsdags – men som avslöjas av en av medarbetarna.

– Det finns tekniska innovationer på bilen som verkligen är iögonfallande. Det är möjligt att andra team protesterar mot dem, men vi är redo att slåss för vår sak, säger Geoff McGrath, Applied Technologies Managing Director, till Autosport.

Slimmad bakvagn

McLarens styrelse var inte nöjda med uttalandet och dementerade det kraftigt och vid onsdagens presentation pratades det ingenting om lösningar som ligger i gråzonerna.

Däremot var det tydligt att det gjorts förändringar på bilen. Sidepodsen har byggts om och bakvagnen är betydligt mer slimmad.

Testas nästa vecka

Under testerna kommer det att göras ännu mer förändringar på bilen och den MP4-27 som startar i Australien om en och en halv månad kommer inte att ha speciellt många likheter med den som presenterats.

– Ingen bil är densamma vid presentationen som vid kvalet i Melbourne. Det är fakta. Det kommer väl att finnas en eller två revolutionerande grejer i startfältet. Är det så att vi bluffar? Ja! Alla stall gör det till en viss gräns, säger McLarens stallchef Martin Whitmarsh i samband med presentationen.

– Man kan säga att vi bluffar eftersom vi inte visar allt, men det gör vi inte allt för medvetet eftersom vi inte vill sätta käppar i hjulen för oss själva. På testerna handlar det om att samla data och göra det möjligt för ingenjörer och förare att lära känna bilen, utveckla den vidare så att den kan prestera bättre i framtiden.

Nästa vecka inleds testerna i Spanien och då får teamen för första gången mäta sig med varandra och studera varandras nyheter.

Följ ämnen i artikeln