Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Simon, Simone

Rickardsson gör comeback inom speedwaysporten

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-09

Blir manager för Antonio Lindbäck

Tony Rickardsson gör comeback inom speedwaysporten. Han blir ny manager för Antonio Lindbäck, tidigare utpekad som hans kronprins.

– Suget är tillbaka. Jag vill se till att Antonio får en bra plattform att stå på, säger Rickardsson till TT.

Antonio Lindbäck och Tony Rickardsson.

För Antonio Lindbäck har karriären varit en berg-och-dal-bana de senaste åren. Från att ha nosat på segrar i VM-deltävlingar som jättetalang tog han för ett knappt år sedan beslutet att lägga av, trött på det mesta inom sporten. I våras gjorde han comeback och nu blir satsningen ännu större.

– Det var länge sedan jag hade så kul som jag haft i år, säger Lindbäck. När man får chansen att ta hjälp av Tony för att bli nummer ett tackar man inte nej, säger Lindbäck.

Rickardsson kommer att styra och ställa över det mesta i team Lindbäck. Rickardsson sköter allt från kontrakt till att cyklarna ska vara i trim till varje tävling. Nya mekaniker som håller på att bygga nya cyklar är redan anställda.

– Planen för nästa år har vi klar. Vi har inte klart med svensk klubb men väntar på kontraktsförslag från Vargarna. Dessutom är det meningen att Antonio ska köra full säsong i Polen, några matcher i Ryssland och inleda med fyra till sex veckors tävlande i England, säger Rickardsson.

Någon sportslig målsättning vill Rickardsson inte sätta upp för Lindbäck.

– Nästa år blir lite av ett provår. Meningen är att det ska bli harmoni och lugn kring Antonio, organisationen ska fungera. Det känns spännande att få dela med sig av sitt kunnande. Speciellt till Antonio som verkligen kan köra speedway, säger Rickardsson.

– Jag brukar säga att alla som kör speedway kan bli världsmästare. Men för att bli det gäller det att ha en plattform att stå på. Då brukar också resultaten komma.

Själv kommer Rickardsson att fortsätta köra Porsche Carrera cup kommande år.

– Vi kommer att driva stallet vidare med minst två bilar, jag kommer att köra en. Efter 2009 går mina sponsorkontrakt ut så jag vet inte hur min egen framtid ser ut efter det, säger han.

Följ ämnen i artikeln