Kan vara kul att köra ett gräsklipparrace

Publicerad 2016-09-08

”Lill-Lövis” fyller 60 och passionen för racing har inte svalnat

I Sverige är han mest känd som F1-förare, men Stefan Johanssons karriär är betydligt större än så.

I dag fyller han 60 år och älskar fortfarande racingen.

– Är det tillräckligt många som kör är det kul att köra gräsklipparrace, säger han.

Grattis! I dag säger vi grattis till den svenske F1-profilen Stefan ”Lill-Lövis” Johansson som fyller 60 år.

Det har gått mer än 36 år sedan han F1-debuterade och han lämnade den serien 1991 med en andraplats som bäst. Därefter har han vunnit LeMans 24-timmarslopp, kört långloppsmästerskap och tävlat i Indycar. I dag arbetar han som manager och affärsman, följer flera olika mästerskap och älskar fortfarande racingen.

– Alla klasser jag har kört har varit roliga, säger han.

– Indycar har alltid passat mig bra. Banan är mer basic och det är lite renare racing och det är en skön stämning med låg profil. Allt är inte lika uppumpat som F1 och inte samma hysteri. Inom Indycar är alla lopp roliga att titta på, men sedan gillar jag sportvagn också även om det är ett annat sätt att titta på racing, det kan pågå upp till 24 timmar. Ska man däremot ha en timmes underhållning är rally- cross fantastiskt. Det är full action i fyra varv och ingen som kliver undan.

”Förändrat sporten”

Hur har racingen förändrats efter din aktiva karriär?

– Teknologin har förändrat sporten, precis som världen har förändrats. Teknologin och elektriciteten har revolutionerat den racingbubbla vi lever i och fört utvecklingen framåt.

När var racingen bäst?

– Jag vill inte låta som en nostalgiker, men teknologin har tagit över mycket av förarnas jobb vilket inte gör det lättare, men det gör att förarna har fått skifta fokus.

När han ska plocka ut tidernas bästa F1-förare väljer han rask tre världsmästare, men ingen av dem kör i årets VM.

– Av dagens förare har Lewis Hamilton det lilla extra och Fernando Alonso är duktig, men ingen vet hur motiverad han är. När han kör om de tre första platserna lär alla ljusen tändas i kroppen igen, då är det en helt annan grej. Så fungerar racerförare.

Även efter karriären – och även i ett gräsklipparrace.

”Lill-Lövis” listar tidernas tre bästa F1-förare

Alain Prost, Frankrike.

Han föddes 1955 och körde 199 GP-lopp mellan 1980 och 1993. Han vann fyra VM-titlar (1985, 1986, 1989, 1993)

Stefans kommentar: För mig ligger han i topp. Han flyttade målstolpen för alla förare på den tiden. Han var otroligt proffsig i allt han gjorde och han vann fler lopp än någon annan under den tiden han var aktiv.

Ayrton Senna, Brasilien.

Han föddes 1960 och omkom under San Marinos GP 1994. Han körde 161 F1-lopp mellan 1984 och 1994. Han vann tre VM-titlar (1988, 1990, 1991).

Stefans kommentar: Han var en gudabenådad förare, han hade mer talang än någon annan, samtidigt hade han vissa svagheter. En av dem var att han var tvungen att vinna varje strid. Det värsta var att han planerade att sätta av Alain Prost i den första kurvan på Suzuka. Hade det varit i ett civilt liv hade han fått fängelse för den aktionen. Han körde medvetet rätt in i en annan bil när han höll en hastighet av 240 km/ timmen och det kom 24 bilar bakom. När det kommer till talang var han helt otrolig.

Michael Schumacher, Tyskland.

Han föddes 1968 och körde 307 F1-lopp mellan 1991 och 2012, även om han gjorde en paus mellan 2007 och 2009. Han vann sju VM-titlar (1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004).

Stefans kommentar: Han och Ferrari hade ett otroligt övertag under de första åren på 2000-talet, de hade ett dreamteam med Jean Todt, Ross Brawn och Rory Byrne. Det kommer troligen aldrig att hända igen, dessutom fick de den andre föraren i teamet att ge upp väldigt mycket. Det var ett komplett lagarbete.

Följ ämnen i artikeln